7 verkoopstrategieën voor snel meer omzet

Als ondernemer ben je altijd bezig met het optimaliseren, ontwikkelen en laten groeien van je bedrijf. Je werkt voortdurend aan nieuwe strategieën om de verkopen te boosten, zodat er weer nieuwe deuren voor je open gaan. Toch worden een aantal relatief eenvoudige verkoopstrategieën vaak vergeten. Zonde, want de kansen liggen voor het oprapen!

Gebruik deze verkoopstrategieën voor groei

Zeker online kun je diverse verkoopstrategieën toepassen om de verkopen te boosten en daarmee je omzet te verhogen. Wij geven je graag inzicht in 7 belangrijke verkoopstrategieën die jij zeker toe wilt passen.

1. Word een thought leader

Het delen van jouw advies, beproefde best practices en niche-expertise zijn enkele van de meest duurzame manieren om je persoonlijke merk op te bouwen en je bedrijf geloofwaardiger te maken. Niemand wil het gevoel wil hebben dat iets puur aan hen wordt verkocht. In plaats daarvan is het beter om mensen te helpen door oplossingen voor hun problemen aan te bieden. Dat is precies wat thought leaders doen. Word een thought leader, inspireer en verkoop meer.

2. Schroom niet om koud te bellen

We zijn door de jaren heen steeds ‘banger’ geworden van de telefoon. Als we in deze tijd dan toch de telefoon oppakken, dan doen we dat alleen als we al precies weten wie we aan de telefoon krijgen en als de andere persoon ook weet dat we bellen. We willen zekerheid. Toch, het is een goed idee om de stoute schoenen aan te trekken en weer eens te focussen op koud bellen. Doe onderzoek, selecteer de juiste personen en pak die telefoon op voor een leuk (verkoop)gesprek.

3. Geef een demonstratie van het product

We leven in een tijd waarin consumenten zo veel mogelijk bewijzen willen zien dat iets werkt, of het nu gaat om een product of een dienst. Je hoeft niet van locatie naar locatie te reizen om een demonstratie van een product te geven, maar demonstraties zijn wel ideaal om mensen te overtuigen van de waarde van je product. Maak video’s en leg daarmee de bewijzen op tafel.

4. Wees bereid om je aanbod aan te passen

Flexibiliteit is in deze tijd heel belangrijk. Dit is wat consumenten van bedrijven verwachten. Het is daarom belangrijk dat jij, als verkopende partij, bereid bent om je aanbod aan te passen als dit voor de klant wenselijk is. Houd niet vast aan standaard zaken of pakketten, maar geef de klant ruimte om zelf beslissingen te maken en samen te stellen. Dit zorgt zeker voor een boost in de verkopen.

5. Sluit deals met vertrouwen

Vertrouwen is alles. Betekent dit dat je vooral arrogant over moet komen? Nee, integendeel. Er zit een groot verschil tussen arrogantie en zelfverzekerdheid. De boodschap is dat je altijd zelfverzekerd over moet komen. Als jij niet voor 100 procent achter jouw product of dienst staat, dan kun je ook niet verwachten dan een klant dit wel doet. Maak jezelf optimaal bekend met alle ins en outs van je product of dienst, zodat je alle deals met vertrouwen kunt sluiten.

6. Voed bestaande accounts voor toekomstige verkoopmogelijkheden

Als ondernemer moet je altijd blijven investeren. We zien vaker dat bedrijven alleen investeren in het binnenhalen van nieuwe klanten, maar waar is de aandacht voor bestaande klanten? Het is juist belangrijk om bestaande accounts te blijven voeden en te blijven verzorgen, want juist daar liggen de beste verkoopkansen in de toekomst.

7. Verhoog de online verkoop via sociale media

Maak je als bedrijf nog geen gebruik van social media? Dan is het nu wel echt tijd. De sociale kanalen bieden eindeloos veel mogelijkheden om je verkopen te boosten. Social media activiteiten mogen dan ook niet ontbreken aan je verkoopstrategie. Heb jij een effectieve social media strategie nodig voor je bedrijf? Wij helpen je graag verder. Neem gerust contact met ons op.