7 ‘red flags’ bij het kiezen van een influencer

Bedrijven hebben tegenwoordig veel keuze als het gaat om samenwerking met een influencer op social media. De groep influencers wordt namelijk steeds groter, waardoor bedrijven ook steeds meer keuze hebben. Een samenwerking met een influencer kan je veel voordelen opleveren, maar het kan ook je imago schaden wanneer je een samenwerking aan gaat met de verkeerde influencer. Het is daarom belangrijk om de influencer bewust en pas na voldoende onderzoek te kiezen.

Deze rode vlaggen wijzen op een verkeerde influencer

We kennen tegenwoordig veel influencers die echt heel goed bezig zijn en veel voordeel behalen voor bedrijven. Helaas kennen we ook de zogenaamde ‘wannabees’, ofwel de mensen die graag influencer willen zijn, maar het in werkelijkheid (nog) niet zijn. Onder deze personen vinden we ook influencers waar je zeker niet mee wilt samenwerken. Hoe voorkom je nu dat je de samenwerking aan gaat met een influencer die helemaal niet goed is voor jouw bedrijf en merk? Er zijn een aantal signalen die je kunnen vertellen dat een bepaalde influencer niet de juiste keuze is. Wij geven je inzicht in 7 belangrijke ‘red flags’ die je vertellen dat je beter naar een andere influencer kunt zoeken.

1. Volgers en engagement zijn gekocht

Een heel belangrijke rode vlag is een groot aantal volgers met weinig engagement op de inhoud van de influencer. Wanneer een influencer écht populair is en veel volgers heeft, dan ontvangt deze influencer ook veel eerlijke engagement. Zie je dat er veel volgers en weinig reacties of likes zijn? Dan wijst dit vaak op het kopen van volgers en likes, waardoor de influencer niet geloofwaardig is. Zie je dat het account nog niet zo lang actief is, maar wel al zeer veel volgers heeft? Ook dit wijst op het kopen van volgers.

2. Een onnatuurlijke en snelle groei van volgers

Over het algemeen wordt de groep volgers rustig aan groter naarmate de influencer bekender en populairder wordt. Zie je ineens een snelle en onnatuurlijke groei van het aantal volgers van de influencer? Dan is dit vaak een teken dat er onethische tactieken worden gebruikt om deze volgers aan te trekken. Je kunt hierbij denken aan de inzet van bots.

3. Het plaatsen van ongepaste inhoud

Elke influencer richt zich op een specifiek soort inhoud. Wanneer duidelijk is dat de influencer inhoud deelt die niet in lijn is met de waarden of met de doelgroep van jouw merk, dan kan dit leiden tot het verlies van geloofwaardigheid van jouw bedrijf of merk. Je wilt als bedrijf niet geassocieerd worden met ongepaste inhoud. Wees hier dus heel alert op.

4. Een gebrek aan authenticiteit

Een ervaren, oprechte influencer promoot bedrijven, producten en merken die relevant zijn voor hun persoonlijke interesses of hun eigen merk. Merk je op dat een influencer zaken promoot die voor de influencer zelf niet relevant zijn? Dan wijst dit op een gebrek aan oprechtheid en authenticiteit. Ook dit kan de geloofwaardigheid van jouw bedrijf of merk schaden.

5. Een slechte reputatie

Dit ligt misschien voor de hand, maar een reputatie staat niet altijd op de voorgrond. Het is daarom goed om de reputatie van een influencer altijd goed te onderzoeken, zodat je een duidelijk beeld krijgt van de status die een influencer heeft opgebouwd. Is de reputatie twijfelachtig of ronduit slecht? Zoek dan verder naar een andere influencer.

6. Geen transparantie over samenwerkingen

Veel influencers werken met meerdere partijen samen. Soms zetten ze zich eenmalig in voor een bedrijf of merk, soms doen ze dit structureel. Het is belangrijk dat een influencer transparant is en duidelijk communiceert over de samenwerkingen en/of de gesponsorde inhoud die wordt gedeeld. Is de influencer hier niet transparant in? Dan kan dit leiden tot wantrouwen onder de volgers van de influencer. Uiteindelijk kan dit tegenwoordig ook juridische consequenties hebben. Let hier dus goed op!

7. Tegenstrijdigheden in inhoud

In de post van vandaag geeft de influencer aan dat Adidas voor hem of haar absoluut het beste sportmerk van nu is. In de post van vorige week zei de influencer hetzelfde, maar dan over het merk Nike. Je snapt het principe. Wanneer een influencer tegenstrijdige inhoud plaatst, dan is het duidelijk dat de influencer voor het geld gaat en niet trouw is aan een partij. Dit schaadt de geloofwaardigheid en het vertrouwen van volgers in de influencer neemt af. Je wilt kiezen voor een influencer die oprecht promoot.

Wij helpen je bij het vinden van de juiste influencer

Het is heel belangrijk om de samenwerking aan te gaan met een influencer die echt meerwaarde biedt voor jouw bedrijf en merk. Dit kan best een uitdaging zijn. Bij ons kun je niet alleen diverse social media trainingen en artificial intelligent trainingen volgen, maar wij bieden je ook begeleiding bij het vinden van de juiste influencer om mee aan de slag te gaan. Wil je hier meer over weten of er direct mee aan de slag gaan? Neem dan gerust contact met ons op!