6 manieren voor meer succes op Instagram

Met meer dan 1 miljard actieve maandelijkse gebruikers kan Instagram niet langer over het hoofd worden gezien. Natuurlijk, Facebook is nog steeds het populairste sociale netwerk, maar laten we wel wezen … vermoeidheid heeft bij veel bedrijven zijn intrede gedaan. Velen zijn op zoek naar een alternatief tussen de waargenomen afname van organisch bereik en frustratie over een “pay to play” -model. Een goed moment om er eens over na te denken om de kracht van Instagram te laten werken voor jouw bedrijf. Een visueel netwerk kan heel verfrissend werken!

Zo laat je Instagram voor je werken

Instagram is compleet anders dan Facebook. Daar mogen we duidelijk over zijn. De aanpak op Instagram is dan ook verschillend dan de aanpak die op Facebook wordt gehanteerd. Hierdoor kan het even lastig zijn om je weg te vinden op Instagram. Wij helpen je natuurlijk graag op weg. Wij geven je inzicht in 6 manieren om Instagram voor je te laten werken.

1. Word en blijf actief

Voordat je aan de slag gaat is het goed om te begrijpen dat Instagram vooral om verbintenis draait. Dit betekent dat je niet binnen een dag succes zal bereiken. Dit moet groeien. Neem hier de tijd voor. Het gaat niet alleen om actief worden op Instagram, maar het gaat vooral om actief blijven op Instagram. Alleen door regelmatig van je te laten horen kun je zorgen voor groeiende verbintenis.

2. Maak het bekend!

Het heeft geen zin om actief te worden op een sociaal netwerk als niemand hiervan op de hoogte is. Voeg je website toe aan je Instagram-profiel en deel op je website en op andere sociale kanalen het feit dat je nu op Instagram bent. Je vrienden, fans en volgers op Facebook, Twitter, Tumblr en Google Plus moeten op de hoogte zijn van je Instagram-profiel. Dus, maak zo veel mogelijk bekend dat je nu ook actief bent op Instagram.

3. Start met een kijkje in je bedrijf

Een nieuw bedrijf op Instagram is niet iets waar Instagram leden direct van staan te kijken. Dit gebeurt met regelmaat, dus je bent hier helaas geen uitzondering in. Wel kun je direct een goede indruk maken door je bedrijf te laten zien. Dat betekent: stap met je camera het bedrijf in en geef een virtuele rondleiding. Zo geef je direct menselijkheid aan je bedrijf en dit levert je zeker meer aandacht op in de nieuwe wereld van Instagram.

4. Zorg voor een uniek perspectief

Instagram draait voornamelijk om fotomateriaal. Met relatief standaard foto’s ga je dus echt geen verpletterende indruk maken. Soms kan een uniek, onverwacht perspectief al zorgen voor de juiste impact. Kies altijd voor unieke, opvallende afbeeldingen, of het nu gaat om een foto van een evenement of van je nieuwste product in het assortiment. Een uniek perspectief kan je direct meer aandacht opleveren.

5. Maak jezelf vindbaar

Het is op Instagram belangrijk dat je jezelf vindbaar maakt. Hier kun je op meerdere manieren voor zorgen. Denk bij voorbeeld aan geotagging en het gebruik van relevante hashtags. Op Facebook is het niet wenselijk om veel hashtags te gebruiken, maar op Instagram is dit heel gewoon. Het is absoluut niet vreemd om een stuk of 10 hashtags aan je post toe te voegen. Let er wel altijd goed op dat de hashtags wel echt relevant zijn.

6. Maak levendige video’s

Instagram-video is een onderscheidende manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Je video kan 3 tot 60 seconden lang zijn en alles bevatten, van je laatste vermelding tot een lokaal evenement. Video’s weten goed de aandacht te trekken, dus maak er slim gebruik van.

Wil jij optimaal succes halen uit Instagram?

Als je nieuw bent op Instagram, dan kun je zeker voor een aantal raadsels komen te staan. Instagram is niet lastig in gebruik, maar wel compleet anders dan andere sociale kanalen. Wil jij zeker weten dat je het maximale uit Instagram haalt voor je bedrijf? Volg dan eens een Instagram training bij ons.