4 manieren om je Facebook advertentie te optimaliseren

Een Facebook advertentie werkt. Punt. Toch horen we vaker dat mensen wat teleurgesteld zijn over de prestaties van hun Facebook advertentie. Dit ligt in de meeste gevallen niet aan de mogelijkheden die het sociale kanaal te bieden heeft, maar vooral aan de aanpak die wordt gehanteerd. Gelukkig is het vrij eenvoudig om je Facebook advertentie te optimaliseren.

4 opties voor het optimaliseren van Facebook advertenties

Facebook advertenties optimaliseren… Goed idee! Door te optimaliseren zorg je voor een steeds beter effect van je advertenties op dit sociale kanaal. Wij geven je inzicht in 4 manieren om je Facebook advertentie te optimaliseren.

1. A/B test uw advertenties

Gesplitste tests (of A/B-tests) spelen twee of meer bijna identieke advertenties tegelijkertijd af. Je wijzigt echter verschillende variabelen, zoals beschrijving, afbeelding, titel, enz. om te zien welke het beste presteert. Kortom, je maakt varianten van jouw advertentie om te zien welke het beste presteert. Test je advertenties, je doelgroep en je advertentieformaten meerdere keren. Hoe goed je je doelgroep ook kent, niemand weet precies waar de doelgroep op inspringt. Facebook heeft een geïntegreerd testsysteem voor het opzetten van eenvoudige A/B-tests. Voor bijna elk campagnedoel kan een splittest worden ingesteld. Klik gewoon op ‘Gesplitste test maken’ bij het maken van een campagne.

2. Probeer verschillende advertentie-indelingen

Wat Facebook onderscheidt van andere advertentieplatforms, is de verscheidenheid aan verschillende formaten. De vrijheid die adverteerders hebben om hun advertenties aan te passen, biedt schijnbaar onbeperkte mogelijkheden voor creatieve, boeiende advertenties. Probeer eens een paar nieuwe advertentie-indelingen om te zien welke het beste bij jouw behoeften past. In vergelijking met andere formaten op Facebook worden carrouseladvertenties gekenmerkt door lagere kosten per conversie en CPC. Dit formaat kan heel goed gebruikt worden om producten te presenteren en verhalen te vertellen. Video-inhoud presteert mogelijk beter dan op tekst of afbeeldingen gebaseerde inhoud, vooral op Facebook, waar gebruikers veel tijd besteden aan interactie met video’s. Het videoformaat is een geweldige manier om aandacht te krijgen tijdens het uitleggen en introduceren van het product. Zo zijn er meer opties, zoals leadadvertenties, die je kunt uitproberen.

3. Maak aparte campagnes voor verschillende plaatsingen

Maak je advertenties op Facebook, dan worden alle plaatsingen automatisch geactiveerd. Hoewel dit handig is, kan het een negatief effect hebben op jouw advertentieresultaten. Het is beter om aparte campagnes te maken voor verschillende plaatsingen. Stilistisch zijn de plaatsingsmogelijkheden voor advertenties op Facebook totaal verschillend en vervullen ze totaal verschillende functies. Het scheiden van Facebook en Instagram is altijd aan te raden. Beide netwerken verschillen niet alleen in het soort berichten, maar ook in het gebruikersgedrag. Hoewel Instagram-feedberichten zouden moeten werken met sterke beeldzware advertenties en hashtags, kun je meer spelen met teksten en links in de Facebook-feed. Eén van de grootste fouten is dat advertenties in de rechterkolom te lang zijn en worden afgebroken. Maak aparte advertenties in je eigen campagnes voor verschillende plaatsingen. Jouw advertentie-uitgaven zijn daardoor vaak effectiever.

4. Dayparting – Plan je advertenties

Een zorgvuldige planning kan je helpen jouw campagnes te optimaliseren door je advertenties weer te geven op piekmomenten waarop mensen waarschijnlijk zullen klikken. Dit staat bekend als ‘dayparting’ en hiermee kun je de exacte dagen en tijden kiezen waarop je jouw advertenties wilt weergeven. Stel dat je merkt dat jouw doelgroep weliswaar altijd interactie heeft met jouw advertenties, maar dat ze doordeweeks alleen overdag converteren. Dit is waar het nuttig kan zijn om jouw campagnes op deze specifieke tijden te laten lopen. Je vindt deze instellingen op advertentie groepsniveau onder “Budget & Planning”, maar alleen als je de optie “Runtime budget” selecteert.

Haal meer uit je Facebook advertenties

Lopen jouw Facebook advertenties niet zo goed als je wel graag zou willen? Dan is het nuttig om alles eens na te lopen. Blijf altijd meten, zodat je precies weet hoe je steeds verder kunt verbeteren. Wil jij meer uit je Facebook advertenties halen? Dan kun je ook een Facebook training bij ons volgen. Schrijf je direct in!