3 Tips voor je acquisitiegesprek

Acquisitiegesprekken gaan de ene persoon af alsof het de gewoonste zaak van de wereld is en de andere persoon heeft er toch wat moeite mee. Het is ook spannend om zomaar iemand op te bellen om iets aan te bieden zonder te weten hoe de ander hierop reageert. Een gesprek met een bekende is nu eenmaal vele malen makkelijker dan een gesprek met iemand die je eigenlijk niet (goed) kent.

Deze tips helpen je op weg

Zeker als je wat gespannen bent voor het gesprek kun je snel de draad kwijtraken. Je kunt je nog zo goed voorbereiden, de zenuwen kunnen je altijd parten gaan spelen. Het is dan goed om drie belangrijke zaken voortdurend in gedachten te houden of gewoon op te schrijven en voor je neer te leggen. De volgende 3 tips helpen je om het acquisitiegesprek goed te laten verlopen.

1. Vermijd vakjargon in je acquisitiegesprek

Veel ondernemers spreken graag in vakjargon, om te laten zien dat ze er echt verstand van hebben of om het niveau van het gesprek omhoog te tillen. Dit kan prima in gesprekken met personen uit dezelfde branche, maar dit zijn in de meeste gevallen niet de personen die je benadert tijdens een acquisitiegesprek. Het is verstandig om tijdens het gesprek geen vakjargon te gebruiken. Je boodschap moet namelijk volledig duidelijk zijn en dit betekent dat de persoon die jou aanhoort je goed moet kunnen begrijpen. Woorden die binnen jouw branche dagelijks voorbij komen zijn lang niet altijd bij anderen bekend.

2. Gebruik korte zinnen

Het is goed om korte zinnen te gebruiken en het verhaal op zich ook niet te lang te maken. Onderzoek heeft uitgewezen dat zinnen van drie woorden het sterkst overkomen. Nu is dat natuurlijk niet te doen tijdens een heel gesprek, maar het geeft wel aan dat zo kort mogelijke zinnen het meest succesvol zijn. Laat je niet meeslepen in je eigen verhaal en zorg voor een korte en bondige boodschap. Zo houd je het ook makkelijk duidelijk voor de persoon die je verhaal aanhoort.

3. Eindig met een open vraag

Je boodschap moet sterk genoeg zijn om de persoon aan de andere kant van de lijn te overtuigen van de voordelen. Dit zal je bij de ene persoon makkelijker lukken dan bij de andere, maar het is altijd goed om ook de andere persoon de kans te geven duidelijk iets van zich te laten horen. Mensen vinden het prettig wanneer zij ook hun zegje kunnen doen. Het is daarom aan te raden om jouw deel van het gesprek te eindigen met een open vraag. Als je het antwoord hebt aangehoord, dan kun je het gesprek op basis daarvan voortzetten, door verder te vragen of door er kort en bondig op in te haken.

Acquisitie uitbesteden

Blijf je het lastig vinden om een goed acquisitiegesprek te organiseren? Dan ben je zeker niet de enige. Het is voor je weggelegd of niet, en als het niet voor jou is weggelegd dan kun je het beter aan een ander overlaten. Je kunt dan je acquisitie uitbesteden aan een ervaren partij.