60% van de zoekers herkent geen advertentie in Google

Google is de meest gebruikte zoekmachine. We weten allemaal hoe Google werkt en wat we ermee kunnen. Toch heeft onderzoek aangetoond dat er ook zeker zaken zijn die we lang niet allemaal weten van Google. Zo is gebleken dat 60% van de zoekers geen idee heeft wat het verschil is tussen een gesponsorde advertentie en een organisch zoekresultaat. Interessant om te weten als marketeer.

Adwords vs organisch

Binnen het onderzoek werden 2.000 personen ondervraagd over hun internetgebruik. 10% van deze groep gaf toe meer dan 50 websites per dag te bezoeken. Van de hele groep gaf maar liefst 60% aan dat zij geen idee hadden wanneer zij nu op een betaalde advertentie hadden geklikt en wanneer zij doorklikten op een organisch resultaat. Volgens Chad Harwood van Ad-Rank Media heeft dit vooral ook te maken met het feit dat Google de twee varianten steeds meer op elkaar laat lijken.

Voorheen waren de betaalde weergaven nog anders gekleurd, maar tegenwoordig zijn deze gesponsorde weergaven enkel nog te herkennen aan een klein tekstvakje waarin met een afkorting wordt aangegeven dat het om een advertentie gaat. In deze afbeelding zie je duidelijk het verschil.

 

Doorklikbaarheid van advertenties vergroten

Google blijft voortdurend de advertentieweergave veranderen en bij iedere wijziging wordt het minder duidelijk dat het om een advertentie gaat. De organische en betaalde resultaten zijn voor velen nog maar nauwelijks van elkaar te onderscheiden, zoals het onderzoek aangeeft. Google zelf heeft nooit aangegeven waarom de advertenties steeds minder duidelijk worden gemarkeerd als advertentie.

Toch bestaat er wel een sterk vermoeden. Kenners denken dat de zoekmachine dit doet om de doorklikbaarheid van advertenties te vergroten. Hoe meer mensen klikken op de advertenties, hoe meer geld ze verdienen.

Vertrouwen in het internet

Het onderzoek besteedde natuurlijk meer aandacht aan de betrouwbaarheid van internet. We kopen immers veel via internet en blijkbaar weten we vaak niet hoe we op een verkoopsite terecht zijn gekomen; via een organisch resultaat of een betaalde advertentie. Bijna 70% van de ondervraagden gaf aan eerst recensies te lezen voordat er een bestelling wordt geplaatst. Toch gaf 50% van de hele groep, dus 1.000 personen, aan dat zij online beoordelingen niet altijd vertrouwen. Zij zijn van mening dat internetinhoud onvoldoende effectief wordt gecontroleerd en dat zij vaker het gevoel hebben dat zij zich zorgen moeten maken over hun online privacy.

Social media vertrouwen

Meer dan 80% van de consumenten gebruikt minimaal eens per week een social media site om nieuws te ontdekken. Toch bestaat er inmiddels wel een grote onzekerheid over de echtheid van dit nieuws. Maar liefst 57% denkt zelfs dat social media verantwoordelijk zijn voor de opkomst van nepnieuws. Dit heeft er vooral mee te maken dat er veel aandacht in het televisienieuws is besteed aan de term nepnieuws in relatie tot de Amerikaanse presidentiële campagne die voornamelijk via social media werd gevoerd.

Bezorgdheid over nepnieuws

We krijgen meer en meer te maken met nepnieuws op internet. Recentelijk werd nog in het Nederlandse nieuws besproken dat jongeren geen idee hebben wat ze wel of niet kunnen geloven als het gaat om informatie die op internet wordt aangetroffen. Een heel groot deel van de jongeren geeft aan blind te vertrouwen op ‘wat internet zegt’. Toch groeit de bezorgdheid over de grote hoeveelheid nepnieuws op internet en dit was de directe aanleiding voor A-Rank Media, een content marketingbureau, om een onderzoek te starten.

Onderscheid jouw bedrijf

Uiteindelijk luidt de conclusie van het onderzoek dat bedrijven die werken aan hun online zichtbaarheid zich sterk moeten onderscheiden door zich neer te zetten vanuit kennis en expertise. Alleen op die manier kan er worden gewerkt aan het overbrengen van een gevoel van betrouwbaarheid bij consumenten. Een uitstekende manier om hieraan te werken is het publiceren van zakelijke blogs.

Heb jij nog geen zakelijk blog? Wij adviseren je graag. Natuurlijk kun je het schrijven van zakelijke blogs ook uitbesteden aan ons. Wil je daarnaast weten hoe je organisch of betaald bovenaan in Google komt? Bekijk dan onze SEO presentatie.