Bijna 880.000 ZZP’ers in Nederland… Hoe val je op?

Opvallend is het aantal ZZP’ers dat zich elke dag meldt bij de Kamer van Koophandel. Nieuwe inschrijvingen. Nieuwe plannen. Mensen die het heft in eigen handen nemen en voor zichzelf gaan beginnen. We zijn met elkaar een ondernemend volk. Maar met bijna 880.000 ZZP’ers in Nederland is het wel de kunst om op te vallen. Hoe doe je dat? Hoe onderscheidt je jezelf van je concurrenten?

Onderscheid jezelf van de rest

Wie grijs is in een wereld vol grijs, valt niet op. Zorg dat je nét een tikje anders bent. Het is van belang dat je doet waar je goed in bent. Blijf daarin vooral jezelf. Laat zien dat je anders bent dan anderen en waar jij dus het verschil kunt maken. Belangrijk daarin is dat je zelf gelooft in jouw onderscheidende vermogen.

Laat je inspireren door de klant en concurrent

In contact met je klant is het van belang om niet alleen jouw product aan te bieden, maar vooral ook te luisteren naar wat de klant wil. Denk probleemoplossend mee. Laat zien dat je open staat voor nieuwe ideeën en dat je flexibel te werk kunt gaan. Verdiep je ook in wat jouw vakgenoten aan het doen zijn. Hun concurrentie kan jouw inspiratie zijn! Maak daar gebruik van.

Gebruik social media om jezelf te laten zien

Wees actueel en actief op social media. Dat is een prachtig medium om te laten zien wie je bent en welke kennis je hebt. Schrijf bijvoorbeeld elke week een blog of reageer op wat anderen geschreven hebben. Zorg dat je online goed gevonden wordt.

Volg een training

Dat social media een van de sleutels is naar groei als ZZP’er, is inmiddels wel bewezen. Volg dus nu een social media training en bouw verder aan jouw succes. Wees trots op wat je allemaal bereikt. Je doet het als ZZP’er tenslotte allemaal zelf.