5 tips om je on-page SEO te optimaliseren

SEO bestaat natuurlijk uit meerdere onderdelen. We kunnen in de basis onderscheid maken tussen on-page en off-page SEO. On-page SEO wordt gevormd door alle activiteiten op het gebied van Search Engine Optimization die je op je website zelf onderneemt. De SEO activiteiten die je onderneemt buiten je eigen website om, dus bijvoorbeeld externe links die terug linken naar jouw website, vallen onder off-page SEO. Het is goed om je on-page SEO regelmatig aandacht te geven om je SEO-score zo optimaal mogelijk te houden.

Zo optimaliseer je je on-page SEO

Het gebeurt vaker dat een website ingericht en gelanceerd wordt, waarna er totaal geen aandacht meer aan de website wordt besteed. In het begin zal de website nog aardig scoren in zoekmachines, maar de posities zakken steeds verder weg naar mate de tijd verstrijkt. Dit heeft met meerdere factoren te maken, zoals het ontbreken van activiteit en verse content op de website, maar ook met het minder sterk worden van de toegepaste SEO.

De wereld van SEO staat immers niet stil en zoekmachines / algoritmes veranderen. Juist daarom is het belangrijk om regelmatig even met je on-page SEO aan de slag te gaan om alles actueel te houden. Wij geven je graag 5 tips om je on-page SEO te optimaliseren.

1. Optimaliseer je H1 en H2 tags

H1 tags, ofwel je titels, wegen verreweg het zwaarst. Het is belangrijk dat de H1 tag past bij de content die eraan gekoppeld is, maar ook dat deze duidelijk maakt waar de content precies over gaat. Het kan heel nuttig zijn om je H1 tags na te lopen en deze aan te passen. Zo zijn veel oudere H1 tags nog gebaseerd op shorttail keywords, terwijl je nu wel echt longtail keywords nodig hebt. Als je de H1 tags toch aan het aanpassen bent, pas dan direct ook de H2 tags op de pagina aan. Ook deze wegen mee.

2. Verwijder dubbele content waar mogelijk

Zeker bij webwinkels zien we dit vaker gebeuren. Er is een artikel dat in meerdere kleuren leverbaar is en elke kleur krijgt een eigen URL. Vervolgens wordt de producttekst geknipt en geplakt, waarna uitsluitend de kleur in de tekst wordt aangepast. Zijn er 10 kleurmogelijkheden? Dan zijn er dus 10 webpagina’s met nagenoeg dezelfde tekst. Dit wordt gezien als interne plagiaat en komt je rankings niet ten goede. Verwijder dubbele content en schrijf unieke content ter vervanging. Het is heel belangrijk voor on-page SEO dat al je content uniek is.

Tip: Meer weten over SEO / Hoger in Google komen? Volg onze SEO training!

3. Voorzie afbeeldingen van ALT-teksten

Deze wordt vaak vergeten, maar is zeker wel belangrijk voor on-page SEO. We hebben het over het invullen van de ALT-tekst, ook wel ALT-tag, bij een afbeelding. Visuele content heeft ook een goede beschrijving nodig en daar is deze ALT-tekst voor bedoeld. Door deze in te vullen weten zoekmachines wat er te zien is op de afbeelding, waardoor deze gerankt kan worden. Controleer dus of alle visuele content voorzien is van een passende, relevante ALT-tekst.

4. Geef elke webpagina een passende naam

Elke webpagina krijgt een URL. Als je deze niet zelf invult, dan krijgt de webpagina vaak een URL die door het systeem gekozen wordt. Deze kan relevant zijn, maar dat hoeft zeker niet. Het is daarom altijd verstandig om de pagina-URL zelf in te vullen, waarin je uiteraard het focus keyword verwerkt.

5. Verwijder dode linkjes

Zeker wanneer je website wél nog regelmatig in inhoud is aangepast, kan er sprake zijn van de aanwezigheid van zogenaamde dode linkjes. Dit zijn linkjes die niet meer werken. Makkelijk gezegd, zij linken naar webpagina’s die niet meer bestaan. Dit kunnen webpagina’s van je eigen website zijn, maar ook linkjes naar websites of webpagina’s van derden. Het is voor bezoekers heel vervelend als zij te maken krijgen met niet werkende linkjes. Controleer dus regelmatig of alle linkjes op je website nog actief en relevant zijn.

Extra tip: Voeg SEO-blogs toe

We geven je graag een extra tip mee: voeg regelmatig verse, nieuwe content toe aan je website. Dit zorgt ervoor dat je website goed actief blijft en werkt zeker mee als het om SEO gaat. De beste manier om dit te doen is natuurlijk door blogs te publiceren op de berichtenpagina van je website. Voel je er weinig voor om je zakelijke blogs zelf te schrijven? Dan kun je je blogs uitbesteden aan ons. Wij regelen het graag voor je.