Talent werven én behouden: 8 tips voor HR

Talent werven is voor veel bedrijven in deze tijd al niet eenvoudig. Tijdens veel van onze social media trainingen is tegenwoordig ook een doel om nieuw personeel te werven. Het talent vervolgens behouden blijkt nog veel lastiger. Het is dan ook zo dat de tijden veranderd zijn. Bedrijven kunnen talenten niet meer binnenhouden door enkel een goed salaris te bieden. Er is meer nodig, maar wat precies? In dit blog nemen we dat door!

Slimme HR tips

Als bedrijf moet je je op de eerste plaats al weten te onderscheiden van de massa om talent binnen te kunnen halen. Wat maakt jouw bedrijf uniek, waar sta je voor en wat doe je voor goede doelen? Zet je LinkedIn goed in om personeel te vinden? Daarnaast heb je een unieke aanpak nodig om talent binnen te houden. Onderstaande 8 unieke tips helpen je hierbij.

1. Kies voor ervaring

Jonge werknemers, zoals millennials, geven meer om ervaringen dan om fysieke dingen. Je kunt een auto van de zaak beloven, maar dit is lang niet zo interessant als exclusieve toegang tot voetbalwedstrijden, musea, theaters en spraakmakende evenementen. Ervaringen, daar gaat het om!

2. Schuldprogramma

In deze tijd starten veel mensen hun carrière met een flinke studieschuld. Voorheen kon dit worden voorkomen met de studiefinanciering, een bijbaantje en wat hulp van ouders, maar de tijden veranderen. Vaak is het zo dat werknemers meerdere jaren lang een behoorlijk deel van hun inkomen moeten afstaan om de studieschuld af te lossen. Als werknemer kun je indruk maken door een schuldprogramma aan te bieden met een financiële coach.

3. Gratis eten

Liefde gaat door de maag.. Dit geldt niet alleen voor mannen, zoals vaak wel beweerd wordt, en het geldt ook niet alleen in de wereld van de liefde. Dit gaat namelijk ook op voor de relatie tussen werkgever en werknemer. Werknemers kunnen geld besparen op voedsel door elke dag gratis op het werk te kunnen eten. Het is een investering die zeker de moeite waard blijkt als het gaat om het binnen houden van talenten.

4. Vrijwilligersdagen

Werknemers krijgen een bepaald aantal vrije dagen per jaar, maar deze dagen zijn bedoeld voor het daadwerkelijk vieren van vakantie. Veel mensen willen vrijwilligerswerk doen, maar vinden hier de tijd niet voor en willen er niet hun vakantie voor opgeven. Toch willen zij wel iets goeds doen. In Amerika hebben bedrijven daarom vrijwilligersdagen ingevoerd. Werknemers mogen twee tot vijf dagen per jaar vrij nemen van het werk om (aantoonbaar) iets goeds te doen voor de aarde. Zo laat je direct goed zien dat je geeft om duurzaamheid, wat in deze tijd ook heel belangrijk is.

5. Bied beloningen

Een schouderklopje is natuurlijk altijd fijn bij een prestatie, maar andere beloningen worden nog beter gewaardeerd. Het blijkt dat talenten sneller binnenkomen wanneer zij een welkomstgeschenk krijgen, zoals een tablet of een smartphone. Zij kiezen ervoor om te blijven wanneer zij eens per jaar een mooie beloning krijgen voor hun inzet, buiten de beloningen op vaste momenten om, zoals het kerstpakket of een cadeaubon.

6. Kinderopvang

Jaarlijks zijn jonge ouders een vermogen kwijt aan kinderopvang. Voor deze werkende ouders is het een groot voordeel wanneer kinderopvang via het bedrijf geregeld wordt, kosteloos of tegen een kleine vergoeding. Er zijn bedrijven die zelf kinderopvang verzorgen binnen het bedrijfspand, maar er zijn ook ondernemingen die prijsafspraken maken met lokale kinderopvangorganisaties. Dit zijn er volgens dagblad Trouw niet heel veel.

7. Aanwezigheid van dieren

Recentelijk onderzoek heeft uitgewezen dat een groot deel van de medewerkers zich blijer voelt op de werkplek wanneer hier dieren aanwezig zijn. Dieren hebben dan ook veel positieve effecten op de productiviteit, de werktevredenheid, het ziekteverzuim en de onderlinge contacten op het werk. Veel medewerkers hebben zelf ook dieren. Wil of kun je geen dieren op de werkvloer aanwezig laten zijn? Dan is het een goed idee om werknemers de mogelijkheid te bieden om middels een programma te besparen op dierenartskosten.

8. Onbetaald verlof toestaan

Sabbaticals worden steeds aantrekkelijker. Veel talenten verlaten hun werkgever voor een sabbatical, omdat zij niet de mogelijkheid krijgen om voor langere tijd met onbetaald verlof te gaan. Veel werkgevers willen dit niet toestaan, waardoor zij talenten permanent verliezen. Het toestaan van het opnemen van langere perioden onbetaald verlof helpt om talent binnen de deuren te houden. Denk daarbij aan een periode van 3 tot 6 maanden zodat iemand lekker op reis kan gaan.

Optimaal bedrijfsprofiel op social media

Heb je moeite met het werven van nieuw talent? Het kan de moeite waard zijn om extra tijd te besteden aan het optimaal inrichten van je bedrijfsprofiel(en) op social media. Talenten leren een bedrijf tegenwoordig eerst kennen via de sociale kanalen voordat zij besluiten of zij er willen solliciteren of niet. Heb jij hulp nodig bij het optimaal inrichten van je social media profiel(en)? Volg een LinkedIn training of neem gerust contact met ons op voor een offerte op maat. Wij vertellen je graag wat wij voor je kunnen betekenen.