SocialRecap: Ajax, Drakeneieren, Twerken

In de SocialRecap van deze maand blikken we terug op de meest opmerkelijke en leuke social media gebeurtenissen! Zo hebben we het over Ajax die ondanks het zure verlies in de halve finale een grote bekendheid heeft gecreerd op social media. Ook hebben we het over de blunder van de Albert Heijn en bespreken we de lancering van de politieke website van President Trump. Als bonus geven we je nog een leuk kiekje van Chantal Janzen!

Ajax na Champions League populairder dan ooit

Toen Ajax het Europese avontuur aftrapte in juli vorig jaar tegen Sturm Graz werd er over de hele wereld iets meer dan 1,6 miljoen keer per maand gezocht op Google op zoektermen rond Ajax. Na de uitschakeling van Real Madrid knalden de zoekopdrachten op Ajax-gerelateerde onderwerpen naar ruim 6,5 miljoen per maand. Toen ook Juventus werd uitgeschakeld verdubbelde dit aantal zelfs naar een absoluut record van bijna 12,5 miljoen. Dit is bijna 9 keer zo veel als aan het begin van het seizoen, zo blijkt uit onderzoek van marketingbureau Seeders.

Door deze zegetocht in de Champions League is Ajax dus wereldwijd populairder dan ooit te voren.  Hierdoor zijn verschillende video’s en posts van de club viral gegaan, zoals deze die werd gedropt voorafgaand aan de wedstrijd tegen Real Madrid.

Drakeneieren Albert Heijn

Heb jij hem gezien? De inhaker van Albert Heijn op de razend populaire serie Game of Thrones met hun avocado’s. Albert Heijn grapt met het tonen van twee avocado’s met de tekst ‘Broed je eigen draak’. Hartstikke leuk natuurlijk, maar dan moeten de avocado’s wel goed zijn… Veel mensen hebben het over de veel te harde avocado’s die in de schappen liggen. Dus dan is er genoeg actie in de comments. Hier de leukste reacties!

Social media website Trump

“Te veel Amerikanen zien hun account opgeschort, verbannen of onterecht gerapporteerd worden voor onduidelijke ‘overtredingen’ van gebruikersvoorwaarden. Ongeacht je mening, als je denkt dat zo’n actie tegen jou is ondernomen vanwege politieke vooroordelen, deel je verhaal dan met president Trump.” stelt de nieuwe website van het Witte huis. Op deze site kunnen Amerikanen melding maken als zij denken dat sociale media hen onterecht ‘censureert.

De site vraagt Amerikanen om tot in detail te omschrijven welke berichten of tweets verwijderd zijn van Facebook, Instagram, Twitter, YouTube of een ander sociaal netwerk. Ook wordt gevraagd om eventuele waarschuwingen of verklaringen die sociale media hebben gestuurd.

Twerkende Chantal Janzen

Het programma Chantal Komt Werken is een enorm succes, maar dankzij social media kregen nietsvermoedende fans een heel ander beeld van het programma. Door een leesfout dachten mensen namelijk dat de presentatrice een héél andere show aan het maken was. Kijkers dachten dat er stond ‘Chantal kom twerken.’ Dit is een dans waarbij vooral je kont beweegt. En omdat Chantal de beroerdste niet is, is ze op dansles gegaan. Hier het eindresultaat!

Quote van de week

No questions, no answers.