Je aanwezigheid op social media opbouwen: 5 tips!

Bedrijven die starten op social media moeten zichzelf natuurlijk nog bewijzen. Het is belangrijk dat je ‘aanwezig’ bent. Zorg ervoor dat je nieuwe volgers regelmatig van je horen, zodat ze je daadwerkelijk in de gaten gaan houden. Wanneer je lange tijd niets van je laat horen, dan raak je op den duur volgers kwijt. Aanwezigheid op social media moet je opbouwen, maar hoe doe je dat precies?

Gebruik deze 5 praktische tips!

Aanwezig zijn op social media is dus belangrijk, maar dit gaat natuurlijk niet vanzelf. Het is goed om tijd in te plannen voor je nieuwe social media activiteiten, zodat je zeker weet dat je regelmatig voldoende aandacht aan je volgers schenkt. Wij geven je graag 5 praktische tips om goed aanwezig te zijn en te blijven op social media.

1. Check eerst waar je aanwezig wilt zijn

Veel bedrijven die voor het eerst met social media aan de slag gaan maken dezelfde fout. Ze gaan direct met alle social media kanalen aan de slag. Dit ga je niet volhouden. Je moet alle sociale kanalen leren kennen en uitzoeken hoe je jouw doelgroep daar het best bereikt.

Check eens waar jouw doelmarkt de meeste tijd doorbrengt. Is dit bijvoorbeeld op Facebook, op Twitter, Pinterest of misschien wel op LinkedIn. Waar zij de meeste tijd doorbrengen is jouw beginpunt.

2. Bepaal je content

Voor bedrijven is consistentie belangrijk. Dit betekent niet alleen dat je met regelmaat iets van je moet laten horen, maar ook dat je ‘bij je leest’ blijft. Spring dus niet van de hak op de tak, maar bedenk voor jezelf de onderwerpen die relevant zijn.

Het plaatsen van promotieberichten behoren niet tot deze onderwerpen. Het is juist de bedoeling dat je een solide reputatie opbouwt en je naamsbekendheid vergroot. Dit doe je door je kennis te delen en niet door reclame te maken.

3. Volg de juiste partijen

Het is goed om strategische relaties te creëren op social media. Dit betekent dat je heel bewust keuzes moet maken over wie jij gaat volgen. Denk bijvoorbeeld aan lokale bedrijven of ondernemingen die ook in jouw branche actief zijn.

Waarom? Omdat zij veel delen waar je van kunt leren en wellicht kun je zelfs af en toe content van deze partijen delen met je eigen volgers.Ook dit is een goede manier om zichtbaar te blijven. Het delen van waardevolle content wordt altijd gewaardeerd, ook als het niet van jezelf is.

4. Stel vragen

Vergeet zeker niet om vragen te stellen aan je volgers. Eén vraag kan leiden tot een discussie die lang doorvoert, waardoor je goed zichtbaar blijft. Natuurlijk is het in dit geval wel belangrijk om zelf ook goed betrokken te blijven bij de discussie die ontstaat. Je kunt veel leren van je volgers, bijvoorbeeld over wat voor hen het meest belangrijk is en wat zij van jou verwachten.

5. Zorg voor voldoende ideeën

Het valt niet mee om aanwezig en actief te blijven als je niet weet wat je moet posten. Ook in dit geval is het niet de bedoeling om uit te wijken naar onderwerpen die helemaal niet relevant zijn. Dit kan je volgers kosten. Over het algemeen zijn er ideeën genoeg, maar kun je ze gewoon even niet vinden.

Geen inspiratie voor content?

Kom je er niet uit welke content je kunt plaatsen? Wij hebben een boek geschreven met 101 posts voor op social media,  zodat je altijd meer dan voldoende ideeën hebt om goed actief te blijven. Benieuwd naar het boek? Je kunt het hier bestellen.