Social Selling: een sterk netwerk opbouwen

Heb jij al eens gekeken naar je Social Selling Index, SSI, op LinkedIn? Het kan zijn dat je hebt opgemerkt dat je SSI lager is dan je zou verwachten, terwijl je misschien toch wel de volle aandacht hebt besteed aan het verhogen van je SSI. De lage score zou zomaar eens te maken kunnen hebben met je netwerk of de manier waarop jij je netwerk vormgeeft.

Je Social Selling Index en je netwerk

Je SSI score kan lager zijn dan je zou willen door de manier waarop jij met je netwerk omgaat. We hebben het dan niet over de manier waarop jij mensen binnen je netwerk aanspreekt, maar vooral over de manier waarop jij uitnodigingen verstuurt en accepteert of over de verhoudingen binnen je netwerk.

Uitnodigen en accepteren

Als jij je wilt gaan focussen op Social Selling, dan is het nodig om je netwerk uit te breiden. Hoe breder je netwerk, hoe groter de kans dat je ook daadwerkelijk succesvol bent in de wereld van Social Selling. LinkedIn heeft onlangs aangegeven dat je SSI score wordt beïnvloed door uitnodigingen en acceptaties. Je SSI score valt lager uit als je weinig uitnodigingen accepteert maar daarentegen wel veel uitnodigingen verstuurt.

Social Selling draait om je netwerk

Het is belangrijk om actief op zoek te gaan naar mensen die jij in je netwerk wilt hebben. Ze komen niet aanwaaien! Veel mensen denken dat het enkel draait om het vullen van het netwerk met mensen, waardoor zij al snel een netwerk voor met familie en vrienden hebben, maar dit is niet de bedoeling. Als we eens kijken naar de manier waarop jouw netwerk idealiter ingevuld zou moeten worden, dan zouden de verhoudingen als volgt moeten zijn:

  • 5 procent vrienden, familie en kennissen
  • 10 procent personen die je nog niet kent, maar waarmee je wel iets op wilt bouwen
  • 85 procent professioneel bekenden

Professioneel bekenden?

Social Selling werkt het best wanneer je de relaties al hebt opgebouwd. Je kunt niet binnen een paar tellen het vertrouwen winnen van iemand die je nog niet kent. Daarom zien we ook dat je netwerk vooral moet bestaan uit mensen die je uit de professionele wereld al kent. Van hen kan je connecties overnemen en deze connecties gaan dan tot jouw 10 procent behoren. Deze personen, die je nog niet kent, hebben dus wel iemand in hun netwerk die jij ook in je netwerk hebt. Dit legt al een basis voor wat meer vertrouwen. Op die manier kan je hen makkelijker actief benaderen, zodat zij op een gegeven moment tot de 85 procent gaan behoren en je weer nieuwe mogelijkheden hebt voor het vinden van je nieuwe 10 procent.

Hoe vind je deze professioneel bekenden?

Als je eens nadenkt over de banen die je in het verleden misschien al gehad hebt, dan kom je waarschijnlijk in je geheugen ook weer heel wat namen tegen van oud-collega’s. Dit zijn perfecte professioneel bekenden. Je kunt direct op zoek gaan naar je huidige collega’s op LinkedIn. Denk daarnaast onder meer ook aan community verbindingen, klanten en bijvoorbeeld leveranciers. Je netwerk is je alles als het gaat om Social Selling, dus zorg altijd dat je netwerk in orde is en in de toekomst ook blijft. Blijf ontwikkelen!

Social Selling Training

De afgelopen maanden hebben wij ons ingezet om een volwaardige, doeltreffende en vooral ook leerzame Social Selling training in elkaar te zetten. Inmiddels zijn we van start gegaan en ben je natuurlijk van harte uitgenodigd om eens vrijblijvend contact met ons op te nemen over deze interessante Social Selling training.