5 social media trends om mee aan de slag te gaan

Social media trends zijn er in overvloed. We hebben voortdurend te maken met twee soorten trends. Op de eerste plaats kennen we de kortstondige trends, zoals de Tetris Challenge. Daarnaast kennen we de ongoing trends, ofwel de trends die lang blijven hangen en steeds verder ontwikkelen. Wij laten je graag kennismaken met enkele ongoing trends die je zeker niet over het hoofd mag zien.

Ga zeker met deze social media trends aan de slag

Er zijn een aantal social media trends die al langere tijd bestaan en die zeker niet op korte termijn zullen gaan verdwijnen. Het is goed om voldoende aandacht te besteden aan deze ongoing social media trends. Hieronder vind je een overzicht van 5 van deze trends die je zeker op moet pakken.

1. Personal branding voor business branding

Het belang van personal branding voor business branding groeit gestaag. Zeker voor kleinere bedrijven is het heel belangrijk om het bedrijf een menselijk gezicht te geven. Op die manier wordt er effectief loyaliteit opgebouwd. Een merk dat beter herkenbaar is, dat het menselijke element heeft en dat meer vertrouwen genereerd heeft alles wat er nodig is voor het opbouwen van goede relaties.

2. Meer SEO-impact met lange inhoud

Een jaar of zeven geleden kon je de eerste positie in de Google resultaten bereiken met een SEO-tekst van 250 woorden. Die tijd ligt lang achter ons. In deze tijd wordt een tekst van 250 woorden niet eens meer opgemerkt door Google. SEO-experts zijn het erover eens dat de SEO-impact groter is naar mate de inhoud langer is. Hierbij geldt wel dat het ook belangrijk is dat alle inhoud waardevol is. Artikelen van minimaal 1.000 woorden doen het in deze tijd het best.

3. Gepersonaliseerde marketing

Online marketing is al jaren heel belangrijk, maar we moeten ons nu ook echt gaan bezig houden met gepersonaliseerde marketing. Steeds meer bedrijven zijn aanwezig op internet met marketingcampagnes. Het is hierdoor lastig om nog indruk te maken op de consument. Dit lukt beter wanneer je zorgt voor de persoonlijke touch waar de consument gevoelig voor is.

4. Videocontent

Volgens onderzoek van Wyzowl zegt 97 procent van de marketeers dat video heeft bijgedragen aan een beter begrip van de gebruiker van hun product of dienst. Maar liefst 76 procent heeft aangegeven dat het heeft bijgedragen aan het vergroten van webverkeer en verkoop. Dat lijkt niet vergezocht, aangezien 95 procent van de mensen uitlegvideo’s heeft bekeken om meer te weten te komen over een product of dienst. Maar liefst 81 procent heeft een product gekocht als gevolg van het bekijken van de video van een merk. Kortom, videocontent is absoluut onmisbaar geworden en zal dit ook blijven.

Overigens mag je hierbij live-streaming niet over het hoofd zien. Live-streaming blijft zich op krachtige wijze ontwikkelen om meer mensen op social media te betrekken. Tegen 2020 zal naar verwachting 82 procent van het internetverkeer video-inhoud zijn.

5. Gesponsorde inhoud

In 2012 konden merken verwachten dat gemiddeld 16% van hun fans hun Facebook-updates zou zien. Dat bereik was in 2018 al gekelderd tot ongeveer maximaal 6 procent. Voor veel bedrijven was dit nog hoog gegrepen. Kortom, het organische bereik is sterk aan het afnemen en dat betekent dat er meer geïnvesteerd wordt in gesponsorde inhoud. Goed nieuws voor bedrijven die hiermee aan de slag willen: het hoeft niet veel te kosten als je het slim aanpakt.

Pak jij het slim aan op social media?

We horen vaak dat bedrijven grote sommen hebben geïnvesteerd in social media en hier vervolgens vrijwel niets voor terug hebben gekregen. Dit zijn de bedrijven die opgeven, want ‘social media werkt niet voor ons bedrijf’. Onzin! Social media werkt voor alle bedrijven, dus ook voor jouw bedrijf. Wij gaan graag met jou aan de slag, zodat ook jij het maximale uit social media kunt halen. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.