5 belangrijke social media trends voor 2023

Het is voor bedrijven belangrijk om hun social media strategie met regelmaat aan te passen naar de nieuwe omstandigheden. Het komen en gaan van trends op social media is normaal. Sommige trends kun je prima aan je voorbij laten gaan, maar andere trends zijn blijvend, waardoor je er zeker mee aan de slag wilt gaan. Ook in 2023 gaan er nieuwe trends ontstaan en worden bestaande trends sterker.

Met deze trends voor 2023 moet je rekening houden

Een begin van een nieuw jaar is een mooi moment om de social media strategie weer even na te lopen om te zien wat er geoptimaliseerd moet worden. Wij geven je graag inzicht in een aantal zaken waar je in 2023 zeker rekening mee wilt houden.

1. Meer aandacht voor korte video

De korte video wordt steeds sterker. Het is een trend die al een tijdje bestaat, maar die in het komende jaar zeker sterker gaat worden. Bedenk je dat je slechts 10 seconden de tijd hebt om je boodschap over te brengen en de kijker te stimuleren verder te kijken. De eerste 10 seconden van je video vormen dé bepalende factor voor het succes van je video. Ga dus zo veel mogelijk voor korte video en zorg ervoor dat je intentie binnen 10 seconden duidelijk is.

2. Meer ontwikkelingen voor social shopping

We kennen social shopping natuurlijk al, maar de ontwikkelingen zullen zich steeds verder gaan uitbreiden. Meer mensen doen al hun aankopen online en ook steeds meer mensen nemen aankoopbeslissingen op basis van wat zij op social media zien. Hierdoor worden sociale kanalen steeds meer winkelplatforms, een beginpunt voor het doen van een aankoop. Dit is voor bedrijven zeker iets om rekening mee te houden.

3. Meer dan alleen Facebook

Veel bedrijven focussen nog uitsluitend op Facebook. Het is dan ook zo dat dit nog altijd het grootste kanaal is. Maar, je moet er ook bij stilstaan dat er meer verschuivingen plaatsvinden. Met de komst van TikTok hebben veel mensen Facebook verlaten, om maar een voorbeeld te noemen. Daarnaast wordt YouTube steeds groter en ook Instagram groeit gestaag door. Het kan zeker de moeite zijn om eens verder te kijken dan Facebook. De kans dat je op een ander platform meer impact bereikt neemt ook in het komende jaar verder toe.

4. Meer AR-mogelijkheden op social media

AR, ook wel Augmented Reality, is echt in opkomst. We zien al meerdere AR-mogelijkheden op de sociale kanalen en deze mogelijkheden zullen in de nabije toekomst verder gaan groeien. Het is voor bedrijven meer dan de moeite waard om te gaan ontdekken wat er gedaan kan worden met AR. Je kunt er een grote impact mee bereiken én je laat ermee zien dat je goed mee beweegt op de actuele trends.

5. Meer investeren in social media

Mensen zijn in de afgelopen jaren steeds meer gebruik gaan maken van social media. We doen meer online en we kunnen steeds meer op de sociale kanalen. Daarnaast is het voor de internationale bedrijven ook zo dat de buitenlandse doelgroep groter wordt. De grenzen beginnen steeds meer te vervagen. Doordat er meer gebruik wordt gemaakt van social media én omdat internet op steeds meer plaatsen ter wereld beschikbaar komt is het voor bedrijven goed om meer te gaan investeren in social media.

Ben jij niet meer helemaal up to date?

Social media is voortdurend in beweging, maar niet alle bedrijven zijn in staat om voortdurend mee te bewegen. Ben jij een beetje achterop geraakt? Dan is het goed om eens een social media training te volgen om zo weer helemaal op de hoogte te zijn. Op deze manier weet jij precies wat jij moet doen om in het komende jaar meer impact te bereiken op social media.