Social media marketing 2018: waarop letten?

social media marketing 2018

Social media marketing wordt in 2018 nóg belangrijker, maar de werkwijze is wel weer iets veranderd ten opzichte van het afgelopen jaar. Zo wordt het steeds belangrijker om aandacht te besteden aan de 20/80-regel, ook wel het Pareto principe genoemd. Je social media posts mogen bijvoorbeeld in 20% van de gevallen promotie bevatten en moeten in 80% van de gevallen ergens anders over gaan. Dit is slechts een voorbeeld.

De aandachtspunten social media marketing 2018

Ben jij verantwoordelijk voor social media marketing in 2018? Dan is het belangrijk om goed om de hoogte te zijn van de trends en aandachtspunten voor dit jaar. Wij hebben 5 aandachtspunten voor je opgesomd, zodat je weet waar je op kunt letten met je social media marketing activiteiten.

1. Influencers betrekken

Voorheen was het zo dat merken zichzelf voornamelijk moesten promoten op social media. Deze tijd is voorbij. Social media marketing draait nu meer om het betrekken van influencers. Bedrijven die alle promotie op social media zelf doen worden sneller gezien als arrogant en zelfingenomen. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Dit doe je door anderen voor je te laten spreken, letterlijk. Daar heb je sterke influencers voor nodig.

2. Chatbots en Messengerservice

Service is een belangrijk onderdeel van social media marketing en de service moet steeds efficiënter en sneller. Direct contact met prospects en klanten is een must en hier zijn chatbots uitstekend voor. Toch moet je er rekening mee houden dat de bots met kunstmatige intelligentie niet iedere klant doelgericht kunnen helpen. Hier heb je een goede Messengerservice voor nodig. Denk aan WhatsApp en/of Facebook Messenger.

3. Live social media marketing

Social media marketing gaat steeds vaker live in 2018. Instagram Live en Facebook Live spelen hier de hoofdrol in, maar ook LinkedIn is erg in opkomst als het om live video gaat. Je hebt méér direct contact met je prospects en klanten nodig en livestreams zijn hier ideaal voor. Leg problemen live uit, geef live instructies of ga voor een live Q&A-sessie.

4. Blijf posten!

Social media marketing omvat in 2018 veel meer activiteiten dan in bijvoorbeeld 2015. Dit betekent niet dat alle ‘good old’ activiteiten komen te vervallen. Je moet ook zeker ‘gewoon’ blijven posten. Zorg ervoor dat je dagelijks iets van je laat horen. Wij geven je graag 101 tips om voldoende inspiratie te hebben voor je zakelijke social media posts.

5. Social media marketing visuals

In 2018 worden de visuals nog belangrijker als het gaat om social media marketing. Hierbij kun je denken aan video – een heel belangrijke factor – maar ook zeker aan infographics en voldoende afbeeldingen bij bijvoorbeeld je blogs. Laat meer zien in 2018!

Kun jij wel wat hulp gebruiken?

Social media marketing is één van de belangrijkste vormen van marketing en in 2018 zal deze marketingvorm enkel blijven groeien. Kun jij wel wat hulp gebruiken, bijvoorbeeld in de vorm van een social media training, met het maken van een bedrijfsvideo of het opzetten van een strategie? Neem dan contact met ons op!