Social media: de trends voor 2019

We zijn bijna aan het einde van 2018 gekomen. We kunnen zeker terugkijken op een succesvol social media jaar, waarin we vooral weer heel veel nieuwe ontwikkelingen hebben mogen zien binnen de sociale kanalen. Maar, wie achteruit blijft kijken valt over de steen die voor zijn neus ligt.. Met andere woorden: we moeten vooral ook vooruit kijken. Waar moeten we nu rekening mee houden als het gaat om social media in 2019?

Nieuwe advertentieplatformen

Al van meerdere kanten worden er geluiden gehoord dat er meerdere nieuwe advertentieplatformen voor bedrijven aan zitten te komen in 2019. Hierbij kunnen we denken aan platformen die worden gerealiseerd door bedrijven zoals Apple, Google en Amazon. Grote partijen dus! Dit betekent dat er meer mogelijkheden voor bedrijven worden blootgelegd. Zo zal het makkelijker worden om advertentieruimte te kopen en te verkopen.

Meer audio-inhoud op social media

We zijn ondertussen allemaal wel in meer of mindere mate bekend met de stem gestuurde, of spraak gestuurde, assistent. Consumenten die gebruik maken van deze slimme assistenten zijn hier vaak in korte tijd erg aan gehecht geraakt. Maar liefst 65 procent geeft aan dat ze nooit meer anders willen. Dit gaan we ook terug zien op social media in 2019. Dit betekent dat we meer audio-inhoud zullen gaan zien en dat ook steeds meer online publicaties audio zullen gaan omarmen.

Online gaat offline inhalen

Deze voorspelling heeft niet zo zeer betrekking op social media, maar vooral op het hele ‘online gebeuren’. Hier hebben social media natuurlijk wel een groot aandeel in. De verwachting is dat internet in 2019 de televisie zal gaan inhalen als het gaat om de kijkuren. We gaan dus meer video’s op internet bekijken dan dat we gewoon naar een televisiezender kijken. Dit leidt natuurlijk tot meer veranderingen in 2019. Zo is de voorspelling dat er in 2019 meer geld zal worden geïnvesteerd in social media, videocontent en web advertenties dan aan televisiecommercials.

Diepere integratie van social media

De social media bedrijven zullen hun specifieke services steeds verder blijven integreren in de applicaties van derden. Zo zullen we zien dat we ons bij steeds meer bedrijven gewoon kunnen gaan aanmelden met een LinkedIn of Facebook account in plaats van dat we ons nieuw moeten gaan registreren bij het betreffende bedrijf. Dit betekent vanzelfsprekend ook dat social media gegevens makkelijker gedeeld gaan worden met meer bedrijven, maar wel uitsluitend wanneer je hier zelf toestemming voor geeft.

Nóg meer live video

Live video was in 2018 al een hot item, maar dit wordt alleen nog maar sterker in 2019. Er komen steeds meer moderne streamingdiensten bij en we kijken elk jaar meer naar live video op social media. Maar liefst 67 procent van alle online kijkers geeft nu al aan eerder een aankoop te doen na het zien van een live stream van een bedrijf.

Videoadvertenties worden populairder

Nu al zien we het aantal videoadvertenties maandelijks stijgen. Deze trend zet zich voort in 2019. De verwachting is dat videocontent in 2019 goed zal zijn voor maar liefst 85 procent van het totale internetverkeer. De resultaten zijn dan ook uitstekend voor bedrijven. Wanneer we Instagram als voorbeeld nemen, dan zien we dat 65 procent van alle advertentievertoningen het resultaat was van videocontent.

Meer chatbots in 2019

We gaan het steeds gewoner vinden om te maken te krijgen met chatbots. Dat is maar goed ook, want ook hiervan gaan we er steeds meer zien in 2019. Zo zullen we bijvoorbeeld steeds vaker een pizza gaan bestellen via een chatbot en kunnen we steeds vaker antwoorden verwachten van een chatbot in plaats van van een klantenservicemedewerker. Iets waar bedrijven wel rekening mee moeten houden is dat ongeveer 19 procent van de consumenten een hekel heeft aan chatbots. Kijk dus goed naar je eigen doelgroep.

Up to date blijven met social media in 2019?

Wil jij geen ontwikkeling missen en helemaal up to date zijn als het gaat om social media in 2019? Meld je dan aan voor één van onze social media trainingen. Dan kun je er zeker weer tegenaan het komende jaar!