Snackable content voor social media: wat is dat?

We horen steeds meer over ‘snackable content’, maar wat is dat nu eigenlijk? Op social media is het belangrijk om mee te bewegen op de actuele trends. Eén van deze trends op dit moment is het aanbieden van snackable content. Daarmee wordt korte video content bedoeld. We zien de trends in de wereld van video op social media voortdurend veranderen. Op dit moment geldt: hoe korter, hoe beter. Dus: ‘snack-size’.

Snackable content is superkorte video content

Wanneer we het hebben over snackable content, dan hebben we het dus over snack-size video content. We leven in een wereld die eigenlijk met de dag sneller wordt. Er zijn mensen die voornamelijk in hun vrije tijd op social media actief zijn, maar steeds meer mensen maken even snel tussendoor gebruik van social media. Denk aan de korte momenten op het toilet, de vluchtige momenten tussen twee meetings in, de momenten waarop we wachten in de spreekkamer van de arts of tot we aan de beurt zijn bij de kassa in de supermarkt. Zomaar wat voorbeelden van wanneer mensen vooral kort gebruik maken van social media. Dit gebeurt steeds vaker en daar is de trend voor snackable content ontstaan.

Een grotere focus op de vluchtige momenten

Door snackable content aan te bieden kun je de mensen die even vluchtig gebruik maken van social media toch aanspreken. Is je video content te lang, dan hebben mensen geen tijd om de hele video te bekijken. Dat betekent dat zij niet eens de moeite nemen om eraan te beginnen. Het bekijken van een halve video levert in de meeste gevallen immers weinig op. Met snackable content kun je focussen op de vluchtige momenten én je weet mensen te bereiken die wel veel tijd hebben om op social media rond te neuzen. Het aanbod video op social media is nu zo groot dat zelfs mensen met veel tijd vaak alleen interesse hebben in de korte video’s. Dit zorgt er namelijk voor dat zij zo veel mogelijk kunnen zien.

Meer betrokkenheid dan met afbeeldingen

Als de video’s steeds korter moeten, gaan we dan eigenlijk niet gewoon weer terug naar de afbeeldingen? Goede vraag! Het antwoord is: nee. Video content blijft het ruimschoots winnen van statische afbeeldingen. Het punt is gewoon dat mensen geen tijd hebben of geen tijd nemen om langere video content te bekijken. Hiervoor hebben we simpelweg te veel te doen. Een recent onderzoek onder een grote groep marketeers toont aan dat een snackable video meer betrokkenheid genereert dan een statische afbeelding. Dit werd door 60 procent van de ondervraagde marketeers aangegeven.

Waar moet je rekening mee houden met snackable content?

Het is zeker aan te raden om met snackable content aan de slag te gaan. Hierbij is het wel belangrijk om met enkele zaken rekening te houden. Op de eerste plaats is dit het feit dat op de meeste sociale kanalen video’s automatisch beginnen met afspelen tijdens het scrollen door de gebruiker. Zorg er dus voor dat je snackable video content autoplay-vriendelijk zijn. Plaats daarnaast je belangrijkste boodschap in de eerste paar seconden van de video. Een ander aandachtspunt is de manier waarop je de boodschap overbrengt. Bedenk je dat, juist omdat video’s automatisch beginnen met afspelen, veel kijkers hun geluid uit hebben staan. Zij willen niet verrast worden door geluiden als zij tijdens een meeting even over de tijdlijn scrollen. Zorg er dus voor dat je snackable video content ook zonder geluid effectief is. Overweeg bijvoorbeeld tekst overlays.

Neem snackable content op in je strategie

Het aanbieden van snackable content behoort tot de meest belangrijke social media trends van dit moment. Je wilt er dus zeker mee aan de slag gaan. Neem kunt snackable video content op een slimme wijze opnemen in je social media strategie. Wil jij meer uit social media halen, maar weet je niet goed hoe? Volg dan een social media training bij ons en je bent weer helemaal up-to-date!