Online reviews: hoe belangrijk zijn ze echt?

Het is voor bedrijven in deze tijd eigenlijk onmisbaar om online reviews te verzamelen. Je kunt dit op meerdere manieren doen, zoals via beoordelingssites, je eigen website, Google of natuurlijk via social media. Hoe meer online reviews je hebt, hoe beter. Dit geldt natuurlijk vooral als de online reviews overwegend positief zijn! Niet elk bedrijf houdt zich bezig met het verzamelen van online reviews. Een goede vraag is dan ook: hoe belangrijk zijn online reviews nu echt? Wij vertellen je daar graag meer over.

Je verkopen boosten met online reviews

Via social media kun je heel eenvoudig online reviews verzamelen, net als via andere wegen, zoals Google. Het is voor elk bedrijf belangrijk om online reviews te verzamelen, vooral omdat ze veel betekenen voor het imago en de betrouwbaarheid van je bedrijf. Steeds meer mensen kiezen er namelijk voor om eerst online reviews te lezen voordat zij besloten of zij een aankoop bij een bedrijf willen doen of niet. Hoe beter je online reviews zijn, hoe groter de kans dat de consument voor jouw bedrijf kiest voor een volgende aankoop.

Hoeveel online reviews heb je nodig?

Er is geen minimum aantal online reviews dat je nodig hebt om het imago van je bedrijf te optimaliseren en te zorgen voor een betrouwbare indruk. In de regel geldt eigenlijk vooral: hoe meer, hoe beter. Kijken we naar de statistieken, dan zien we dat consumenten gemiddeld 18 minuten de tijd nemen om online reviews te lezen voor zij een beslissing nemen. Amerikaans onderzoek heeft uitgewezen dat een bedrijf minimaal 181 online reviews nodig heeft om vertrouwen op te bouwen bij de consument. Dat zijn er behoorlijk wat en deze heb je zeker niet binnen een dag verzameld. Het is daarom altijd goed om via meerdere wegen online reviews te verzamelen en om aan elke klant te vragen om een online review te schrijven.

Hoeveel sterren heb je nodig voor succes?

Volgens de meeste systemen kun je maximaal 5 sterren toebedeeld krijgen met een online review. Een belangrijke vraag is dan ook hoeveel sterren je nodig hebt om door de consument gezien te worden als betrouwbaar. Iets meer dan een kwart van de consumenten, namelijk 26 procent, vindt 1 of 2 sterren al voldoende om het erop te wagen en een aankoop te doen bij het bedrijf. Een aanzienlijk grotere groep, namelijk 31 procent, heeft vertrouwen in een bedrijf als deze minimaal 3 sterren heeft. Nog eens 29 procent doet liever geen zaken met bedrijven die minder dan 4 sterren hebben. Slechts 14 procent van de consumenten wil uitsluitend zaken doen met bedrijven die 5 sterren hebben.

Je hebt geen 5 sterren nodig voor succes

Bovenstaande statistieken maken duidelijk dat het niet nodig is om de volle 5 sterren te hebben om succes te halen uit je online reviews. Het is dan ook zo dat het bijzonder lastig is om een score van 5 sterren te verkrijgen en te houden. Hoe meer online reviews je hebt, hoe kleiner de kans dat je nog altijd 5 sterren krijgt. Er zijn namelijk altijd wel mensen die je, om verschillende redenen, een iets lagere score kunnen geven. Een product kan tijdens het vervoer beschadigd raken, waardoor jij mogelijk maar 4 sterren krijgt, terwijl je het product wel intact verzonden hebt. Dit is slechts een voorbeeld. Het is goed om te weten dat de consument zich ook heel bewust is van het feit dat het behouden van 5 sterren voor bedrijven niet haalbaar is.

Ga op de juiste manier met online reviews om

Wat voor jou als bedrijf vooral heel belangrijk is, is de manier waarop je met online reviews omgaat. Ontvang je een negatieve review? Neem dan even de tijd om dit te verwerken, zodat je kunt voorkomen dat je vanuit een emotie reageert. In alle gevallen is het belangrijk om professioneel, vriendelijk en respectvol te blijven. Ook daar wordt namelijk naar gekeken door de consument. Zit je hoog in je emoties, bijvoorbeeld omdat je de negatieve review onterecht vindt? Neem even de tijd, kom tot jezelf en reageer daarna pas. Bedenk je altijd dat jouw reactie ook van waarde is voor de consument en mee kan wegen in de beslissing om al dan niet zaken met jou te doen.

Zet social media in om je verkopen te boosten

Je kunt via social media online reviews verzamelen om je verkoop te boosten. Daarnaast kun je de sociale kanalen op meer manieren inzetten om meer naamsbekendheid en vertrouwen op te bouwen, om jezelf neer te zetten als professional en om je klantenkring uit te breiden voor meer verkopen. Wil jij het maximale uit je social media activiteiten halen, maar weet je niet precies hoe je dat moet doen? Volg dan eens een social media training bij ons!