Hoe belangrijk is een WhatsApp klantenservice?

Een WhatsApp klantenservice kan belangrijk zijn voor je bedrijf, maar dit hoeft niet. Voor een groot deel is dit afhankelijk van je onderneming én natuurlijk van je doelgroep. Wat wel belangrijk is voor bedrijven is dat er online contactmogelijkheden zijn, het liefst via social media. Wil je een berichtenapp gebruiken zodat klanten contact met jou kunnen leggen? Dan is WhatsApp wel de meest voor de hand liggende keuze. We zien de WhatsApp klantenservice dan ook een stuk vaker dan bijvoorbeeld een klantenservice via de vergelijkbare berichtenapp Telegram.

Het gebruik van WhatsApp neemt steeds verder toe

Wereldwijd staat WhatsApp op nummer 1 als het gaat om meest gebruikte berichtenapps. We zien dan ook dat verreweg de meeste bedrijven kiezen voor een WhatsApp klantenservice als er een support via een berichtenapp ingericht wordt. Op wereldniveau heeft WhatsApp meer dan 2 miljard gebruikers en dit aantal groeit gestaag door. Naast de gewone app, waar iedereen gebruik van maakt, is er ook een WhatsApp oplossing speciaal voor bedrijven. Het is vooral deze functie die ervoor heeft gezorgd dat meer bedrijven ook kozen voor een WhatsApp klantenservice. De oplossing voor bedrijven kan worden gebruikt vanaf een computer.

WhatsApp wordt gebruikt voor alle leeftijdsgroepen

Het maakt niet uit of je een jonge of een oudere doelgroep hebt. Vrijwel iedere doelgroep maakt gebruik van WhatsApp. De jongste groep, met personen tot 25 jaar, is verantwoordelijk voor 19 procent van het totaal aantal gebruikers. Van alle gebruikers van WhatsApp valt 27 procent in de leeftijdscategorie van 26 tot 35 jaar en 24 procent van de gebruikers heeft een leeftijd tussen de 36 en 45 jaar. De twee oudste leeftijdsgroepen laten de laagste percentages zien. Van alle WhatsApp gebruikers is 17 procent in te schalen in de leeftijdsgroep van 46 tot 55 jaar en 13 procent van de gebruikers is 55-plus.

Social media klantenservice is belangrijk

Het bieden van klantenservice via social media is in deze tijd eigenlijk onmisbaar. Veel mensen die een klantenservice nodig hebben, checken eerst of er een contactmogelijkheid via social media bestaat. Wanneer dit niet het geval is, dan neemt de klanttevredenheid al af. In deze tijd verwachten mensen dat zij via social media contact kunnen leggen met een bedrijf. Welk sociaal kanaal moet jij dan inzetten voor contact met klanten? Dit is deels afhankelijk van wat jouw bedrijf kan organiseren. Kleine bedrijven hebben bijvoorbeeld meer moeite met het organiseren van een Facebook klantenservice dan grotere bedrijven. Dit heeft vooral te maken met de inzetbaarheid van personeel voor het beheer van de klantenservice via social media. Uiteraard is het ook belangrijk om te kijken naar welke sociale kanalen het meest worden gebruikt door jouw specifieke doelgroep.

Wat voor klantenservice wil jij gaan inzetten?

Het is in alle gevallen belangrijk om bereikbaar te zijn voor je klanten en verreweg de meeste klanten vinden het belangrijk dat er contactopties zijn via social media. WhatsApp, Facebook, Instagram; er zijn meer dan voldoende mogelijkheden. Het is vooral belangrijk om te kijken naar wat bij jouw bedrijf en jouw doelgroep past. Daarnaast is het ook belangrijk om je social media strategie up to date te houden, zodat klanten je weten te vinden en je een steeds groter publiek kunt bereiken. Is jouw social media strategie aan een update toe, maar weet je niet goed hoe jij op dit moment het beste uit de sociale kanalen haalt? Wij helpen je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op.