Millennials het meest actief op social media

Social media kanalen hebben eindeloos veel Nederlandse gebruikers. Meer dan 13,7 miljoen Nederlanders hebben minimaal één actief account op een sociaal kanaal. Millennials zijn van alle generaties het meest actief op social media, maar er zijn natuurlijk veel meer generaties terug te vinden in de ledenlijsten van sociale netwerken.

Welke generaties zijn er eigenlijk allemaal?

We horen natuurlijk veel over bepaalde generaties, zoals de millennials en de babyboomers. Er zijn nog meer generaties. Zo wordt de oudste generatie, geboren tussen 1930 en 1940, de stille generatie genoemd. Hieronder vind je een overzicht van de generaties vanaf 1930.

  • Stille generatie, geboren tussen 1930 en 1940
  • Babyboomers, geboren tussen 1940 en 1955
  • Generatie X, geboren tussen 1955 en 1970
  • Praktische generatie, geboren tussen 1970 en 1980
  • Millennials / generatie Y, geboren tussen 1980 en 1990
  • Generatie Z, geboren tussen 1990 en 2000
  • Generatie Alpha, geboren tussen 2000 en 2010

Welke generaties zijn het meest actief op social media?

Wanneer we kijken naar de generaties die het meest actief zijn op social media, dan zien we hier de millennials, generatie X en de babyboomers. Van deze drie generaties is de generatie van de millennials het meest actief. Maar liefst 90,4 procent van de millennials is actief op social media, dus minder dan 1 op de 10 millennials gebruikt minimaal één sociaal kanaal. Op de tweede plaats staat generatie X. Meer dan driekwart van deze generatie, namelijk 77,5 procent, gebruikt social media. De babyboomers sluiten de top 3 af, met een percentage van 48,2 procent. Bijna de helft van alle babyboomers heeft dus minimaal één actief social media account.

Millennials op social media

Millennials zijn dus verreweg het meest actief op social media. We mogen dan ook zeggen dat dit de generatie is waarin de meeste smartphone bezitters te vinden zijn. Vrijwel alle millennials hebben een smartphone en gebruiken social media voornamelijk via deze smartphone. Dit is direct het belangrijkste verschil met generatie X.

Generatie X op social media

Focus jij met je bedrijf op generatie X? Dan is het goed om te weten dat dit de generatie is die meer gebruikmaakt van tablets dan van smartphones voor activiteiten op social media. Generatie X laat minder smartphones en meer tablets zien.

Babyboomers op social media

Babyboomers worden gezien als de generatie die de tijd neemt om goed bekend te raken met de technologieën van vandaag. Hier horen de sociale kanalen natuurlijk ook bij. Zij willen meedoen met de jongere generaties en zijn gevoelig voor het enthousiasme over social media van deze generaties. Hierdoor worden zij steeds actiever op de sociale kanalen. Binnen deze generatie zien we dat er ook nog veel gebruik wordt gemaakt van dekstops en laptops voor het bezoeken en gebruiken van sociale kanalen.

Pas je social media plan aan op de generatie

Welke generatie is voor jouw bedrijf het meest belangrijk? Het is altijd goed om eens te ontdekken welke generaties tot jouw doelgroep behoren. Dit kan maar één generatie zijn, maar het kunnen er ook meerdere zijn. Zoals we je hebben laten zien maakt iedere generatie op een eigen manier gebruik van social media. De ene generatie pakt de smartphone, de ander een tablet en weer een andere generatie kiest voor een computer. Het is goed om je social media plan hierop aan te passen. Heb je nog geen effectief social media plan? Dan helpen wij je natuurlijk graag. Neem gerust eens contact met ons op.