Micro-communities zijn interessant voor bedrijven

Social media is ‘in’. Het gebruik van social media is tegenwoordig dan ook niet meer weg te denken. Dit is goed, maar het heeft ook wat minpuntjes. Bedrijven merken namelijk dat niet alleen het aantal particuliere gebruikers toeneemt – en daarmee ook de doelgroep die bereikt kan worden – maar ook dat de concurrentie toeneemt. Door de grote hoeveelheid aan concurrentie kunnen ze minder makkelijk de gewenste impact op social media bereiken. Nu het steeds drukker wordt op social media ontstaan er meer micro-communities. Deze communities kunnen voor bedrijven zeer interessant zijn en daar vertellen wij jou graag meer over!

Wat zijn micro-communities?

We zijn inmiddels allemaal wel bekend met communities op social media. Dit zijn groepen gelijkgestemden die relevante content creëren en delen. Deze groepen worden steeds groter, waardoor er gemakkelijk ‘ruis’ ontstaat binnen deze groepen. Zo vinden er veel discussies plaats en hangt er niet altijd een positieve sfeer. Micro-communities zijn ook communities, maar dan heel klein. Deze kleine groepen mensen hebben ook gelijke interesses en creëren en delen ook relevante content. Micro-communities hebben echter een kleiner publiek en dat is juist goed! Het publiek binnen deze communities is namelijk veel meer betrokken dan het publiek binnen grotere communities.

Grotere betrokkenheid binnen de micro-communities

De micro-communities zijn klein en kennen een specifieke focus, ofwel een niche. Bedrijven hebben vaak grote concurrenten op social media. Deze grote concurrenten bevinden zich in de meeste gevallen in de grotere communities. Hierdoor hebben zij wel een groter bereik, maar de betrokkenheid ligt lager. Hierdoor kan het zomaar zijn dat de grote bedrijven uit de grote communities minder prestaties behalen dan de kleinere ondernemingen uit de micro-communities doen. Juist omdat micro-communities op een specifieke niche zijn gericht, is het bereik wellicht wat beperkter, maar wel veel effectiever. Juist daarom kunnen bedrijven hier hun voordeel mee doen. De hoge mate van betrokkenheid in de micro-communities zorgt voor betere prestaties.

Belangrijke voordelen van het opbouwen van een micro-community

Bedrijven kunnen natuurlijk zelf ook een micro-community opbouwen. Je kunt eenvoudig publiek rond een centraal punt aantrekken, en dit centrale punt kan bijvoorbeeld je merk of een specifiek product zijn. Micro-communities bieden veel voordelen. Zo is het makkelijk om goede feedback te verzamelen, verkrijg je waardevolle inzichten en stimuleer je gesprekken met je publiek. Je geeft jouw ‘fans’ als het ware een plek om zich thuis te voelen en dit versterkt je merk. Daarnaast is het ook zo dat een micro-community makkelijker bij te houden is voor een bedrijf. Het wordt niet snel verwarrend, wat vaak wel het geval is bij de grote communities.

Kies voor maximale betrokkenheid

Als je moet kiezen tussen het bereiken van een groot publiek met een minimale betrokkenheid of het bereiken van een kleiner publiek met maximale betrokkenheid, dan is de laatste optie altijd de beste keuze. Je komt dan bij de micro-communities uit. Betrokkenheid is zeer belangrijk. Als je ijs wilt verkopen, dan heb je niets aan een grote groep mensen die helemaal niet van ijs houdt. Je bereikt liever een kleine groep ijsliefhebbers! Zo werkt het ook met micro-communities.

Natuurlijk heb je wel een sterk social media plan nodig om jezelf op de juiste wijze neer te zetten in een bestaande community of voor het opbouwen van een nieuwe community. Wij helpen je daar graag bij. Ben je benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.