Meer leads genereren op social media: hoe en waarom?

Je wilt meer leads genereren op social media, maar hoe doe je dat precies? Misschien nog wel belangrijker: waarom zou je daar tijd in willen steken? Leadgeneratie wordt in de meeste gevallen aangesproken door bedrijven die een relatief lang verkoopproces hebben, zoals bedrijven die bedrijfssoftware leveren, om maar een voorbeeld te noemen. Voor heel veel bedrijven kan het interessant zijn om te gaan focussen op leadgeneratie en dit kan natuurlijk op meerdere manieren. Wil je meer leads genereren op social media? Dan kun je hiervoor goed gebruik maken van diverse praktische statistieken.

Waarom meer leads genereren op social media?

Leadgeneratie is een manier om potentiële klanten ‘warm’ te maken voor je bedrijf, waarbij je hen op weg helpt om uiteindelijk een aankoop te doen bij jouw bedrijf. Het pad dat je hiervoor volgt is eigenlijk je verkooptrechter. Met het enorme aantal mensen dat je kunt bereiken, kunnen social media een geweldig hulpmiddel zijn om mensen naar de top van jouw trechter te krijgen (of ze op te warmen voor je bedrijf). Er zijn steeds meer mensen aanwezig en actief op social media, waardoor je hier gegarandeerd jouw doelgroep kunt bereiken. Elke doelgroep, ongeacht de branche waarin je actief bent, is bereikbaar op social media. Dat maakt leads genereren op social media zo interessant.

Leadgeneratie op social media: welke statistieken gebruik je?

Het is goed om enkele statistieken in de gaten te houden, zodat je constant kunt blijven werken aan verbetering. Let op de eerste plaats goed op de persoonlijke informatie die via social media wordt verzameld. Om hoeveel leads gaat het precies en hoe kunnen dit er meer worden? Kijk ook goed naar hoeveel mensen je gated content, zoals een formulier, hebben gedownload dan wel ingevuld.

Wist je dat: e-books een prima manier zijn om leads te krijgen.

Uiteindelijk gaat het vooral om de statistieken die je vertellen hoeveel mensen je bereikt hebt en hoeveel mensen daadwerkelijk actie ondernomen hebben, bijvoorbeeld door hun gegevens achter te laten. Houd ook de klikken op je posts goed in de gaten, om de kwaliteit van je posts te meten, en bekijk regelmatig de conversies van leads van social media. Zo kun je bepalen hoe goed deze leads daadwerkelijk zijn.

Kies voor een goed ingericht proces voor leadgeneratie

Wil je meer leads genereren op social media? Dan moet je je voorbereiden op een proces en niet op een enkele handeling. Leadgeneratie kost altijd tijd, dus ook op de sociale kanalen. De meest gemaakte fout op het vlak van leads genereren op social media is het te vroeg opgeven van de ‘strijd’. Veel bedrijven beginnen heel enthousiast, halen niet direct de beste resultaten en stoppen ermee. Het is belangrijk om het de tijd te geven, zodat je voldoende statistieken hebt om mee aan de slag te gaan. Door maandelijks alle statistieken goed door te nemen, en naast je activiteiten te leggen, ontdek je makkelijk waar de mogelijkheden voor optimalisatie liggen.

Gebruik de juiste analysetools voor leadgeneratie

Google Analytics is buitengewoon krachtig en als je enkele conversiedoelen hebt ingesteld, dan kun je jouw leadgeneratie op social media effectief volgen met behulp van Google Analytics-rapporten. Zodra je een conversiedoel hebt ingesteld, ga je naar Acquisitie > Sociaal > Conversies in Google Analytics om rapporten te bekijken. Selecteer het conversiedoel dat je wilt meten. Het conversierapport laat je zien hoeveel leads je social media kanalen binnenhalen of welk kanaal de meeste leads binnenhaalt.

Er zijn ook andere tools die heel handig kunnen zijn bij het meten van leadgeneratie, zoals Mixpanel en KISSmetrics. Toch, als je al met Google Analytics werkt is dat misschien wel de beste tool om in te zetten. Gebruik de statistieken goed voor meer leads genereren op social media.

Volg een social media training!

Social media bieden eindeloos veel mogelijkheden om potentiële klanten om te vormen naar betalende klanten, maar het gaat niet vanzelf. Het vraagt om inzet, om tijd en aandacht, om voortdurend bijschaven en natuurlijk ook om goede kennis van de mogelijkheden op social media. Wil jij meer leads genereren op social media? Dan helpt een social media training je om je doelen te bereiken. Meld je direct aan!