Nieuwe LinkedIn tijdlijn vergroot je bereik

Als professioneel platform mag LinkedIn natuurlijk niet stil blijven staan. De afgelopen jaren hebben we veel ontwikkelingen voorbij zien komen op social media, waaronder diverse trends en veranderingen op Facebook en Instagram. Daarnaast hebben we kunnen zien hoe TikTok van het ene op het andere moment groot werd. LinkedIn moet stappen ondernemen om bij te blijven en meer kansen te bieden aan de professionals op het netwerk. Dit wil het platform nu gaan doen door de tijdlijn vorm te gaan geven op een manier die vergelijkbaar is met de tijdlijn van TikTok. Dit is een positieve ontwikkeling, omdat het je bereik aanzienlijk kan vergroten.

De introductie van ‘voorgestelde berichten’

Op dit moment zijn LinkedIn updates meestal voor maximaal een paar dagen zichtbaar. Je posts worden dus maar een aantal dagen gezien door je connecties, waarna deze eigenlijk gewoon verdwijnen van de tijdlijn. Natuurlijk kunnen mensen nog wel doelbewust naar je updates zoeken, maar deze zijn na een aantal dagen gewoon weg van de LinkedIn tijdlijn. Hier moet nu verandering in komen met de ‘voorgestelde berichten’ die LinkedIn wil gaan invoeren. Je LinkedIn updates kunnen op deze manier maanden, zo niet jaren, nieuwe lezers bereiken, waardoor je content in omloop blijft en je meer impact bereikt. LinkedIn komt met de voorgestelde berichten om de levensduur van content aanzienlijk te verlengen, waardoor er een duurzamer platform ontstaat voor professionele inzichten en expertise.

Nieuw algoritme voor duurzamere inhoud

Zowel Tim Jurka, senior director of engineering bij LinkedIn, als Dan Roth, de hoofdredacteur van LinkedIn, hebben uitspraken gedaan over deze nieuwe ontwikkeling voor het platform. Zij gaven aan dat het idee is om een algoritme te creëren dat inhoud niet alleen baseert op actualiteit, maar ook op relevantie voor individuele gebruikers, ongeacht wanneer de post is gemaakt. Dit betekent dat als je vandaag een post maakt over een specifiek onderwerp, deze post maanden of zelfs jaren later nog steeds kan verschijnen in de feeds van gebruikers die interesse tonen in dat betreffende onderwerp. Dit biedt kansen voor een langdurig bereik en impact van elke LinkedIn update, wat op dit moment niet mogelijk is op het platform.

Meer nieuwe tools voor professionele groei op LinkedIn

LinkedIn introduceert ook een reeks nieuwe tools die stuk voor stuk zijn ontworpen om de interactie en groei op het platform te bevorderen. Er komt een nieuwe knop om directe acties te realiseren voor Premium-leden, waarmee bijvoorbeeld ‘Boek een afspraak’ of ‘Bezoek de website’ kan worden toegevoegd aan het profiel. Er komt een verificatieproces met een badge dat niet alleen zorgt voor authenticiteit, maar ook helpt bij het bouwen van vertrouwen binnen het netwerk. LinkedIn krijgt Thought Leadership advertenties, waarmee bedrijven de posts van anderen, die hun producten of diensten aanbevelen, kunnen promoten. Tot slot komen er nieuwsbrieven en een Creator Modus, tools die het delen van inhoud en het opbouwen van een publiek makkelijker gaan maken, met plannen om deze verder te ontwikkelen en te verbeteren.

Het bereik met het nieuwe LinkedIn algoritme

Sinds de laatste wijzigingen in het algoritme van LinkedIn zijn er nogal wat zorgen geuit over het verminderde bereik. LinkedIn geeft hierop aan dat de prioriteit van het platform ligt bij het connecten van professionals, met kansen die echt het verschil maken. Het platform streeft ernaar gebruikers te helpen verbinding te maken met mensen die het meest relevant zijn voor hun carrièredoelstellingen, in plaats van simpelweg het maximaliseren van het bereik.

De term ‘creator’ gaat verdwijnen

We horen de term ‘creator’ eigenlijk steeds vaker. Zo worden veel populaire personen op YouTube tegenwoordig vaak geen vloggers of YouTubers meer genoemd, maar ‘content creators’. LinkedIn heeft feedback van leden ontvangen over het gebruik van de term ‘creator’ en heeft op basis daarvan besloten om van deze term af te stappen. LinkedIn erkent dat het merendeel van de gebruikers van het platform zichzelf meer ziet als professional binnen hun specifieke vakgebied dan als ‘creator’. Hiermee laat LinkedIn ook goed zien te luisteren naar de leden en beslissingen te nemen op basis van de feedback die wordt ontvangen door het platform.

TikTok-achtige tijdlijn voor LinkedIn

Wat voor voorstelling moeten we ons nu maken van de nieuwe tijdlijn van LinkedIn, waarbij we kunnen rekenen op een (veel) langere zichtbaarheid van updates? De nieuwe tijdlijn zal te vergelijken zijn met die van TikTok, met voorgestelde berichten. Zo zorgt LinkedIn ervoor dat content een langere levensduur krijgt op het platform, terwijl gebruikers ook direct worden voorzien van meer gerichte en relevante inhoud.

Je kunt nóg meer uit LinkedIn gaan halen

Uiteindelijk komt het er vooral op neer dat je nog makkelijker kunt connecten met professionals die voor jou relevant zijn én dat je met je eigen updates een groter bereik krijgt over langere periode. Dit betekent dat je nog meer uit LinkedIn kunt gaan halen zonder dat je hier direct ook veel meer tijd in moet gaan investeren. Wil jij zeker weten dat jij het beste uit LinkedIn haalt? Volg dan een LinkedIn training bij ons!