LinkedIn gaat spelletjes introduceren

LinkedIn kennen we als het professionele, zakelijke netwerk. De laatste jaren hebben we hier wel veranderingen in gezien. Zeker in de periode waarin veel mensen thuis werkten, verschenen er ineens veel meer privéposts op het netwerk. De verhalen die normaal gesproken in de bedrijfskantine of aan het bureau zouden worden gedeeld, werden ineens via LinkedIn gedeeld. Zo is het netwerk door de tijd heen steeds een beetje meer op Facebook gaan lijken. LinkedIn lijkt dit idee nu zelf nog meer te gaan versterken door spelletjes aan het netwerk toe te gaan voegen.

LinkedIn wil niet op Facebook gaan lijken

Eerder maakte LinkedIn bekend dat het zeker niet het doel is om te veranderen van zakelijk medium naar een medium dat vooral vergelijkbaar is met Facebook. Het netwerk veranderde zelfs het algoritme om ervoor te zorgen dan privé-updates zo min mogelijk wijd verspreid werden. Hiermee wilde LinkedIn ook duidelijk maken dat persoonlijke verhalen niet gewenst zijn op het netwerk. Het moet op LinkedIn draaien om zaken doen, relevante connecties vinden en nieuwe zakelijke uitdagingen vinden. Toch heeft LinkedIn nu zelf ook ontdekt dat het proces van verandering niet te stoppen is, en daarom heeft het netwerk besloten om dan maar mee te gaan in de trend. Dit gaat LinkedIn onder meer doen door spelletjes aan te gaan bieden op het netwerk.

Welke spelletjes komen op LinkedIn?

Er werd al een tijdje gespeculeerd door kenners en experts. Het was een aantal partijen al opgevallen dat er veranderingen werden doorgevoerd in de code van LinkedIn die zouden wijzen op het toevoegen van spelletjes aan het platform. Het was het Amerikaanse TechCrunch dat uiteindelijk om opheldering vroeg bij LinkedIn zelf en een woordvoerder van het platform heeft de vermoedens bevestigd. Deze gaf aan dat LinkedIn gaat experimenteren met spelletjes om meer plezier aan te bieden op het platform, maar ook om hiermee gesprekken aan te wakkeren en meer diepgang te bieden in relaties. Onder meer de spellen Crossclimb, Inference en Queens zouden op het platform gaan verschijnen.

Verbazing over de komst van spelletjes op LinkedIn

Veel experts zijn ronduit verbaasd over het feit dat LinkedIn nu spelletjes gaat toevoegen aan het platform, vooral omdat LinkedIn eerder alles heeft gedaan om privézaken te mijden van het netwerk. Experts vinden het overwegend geen goed idee om spelletjes aan LinkedIn toe te voegen. Zij verwachten daarnaast ook dat de gemiddelde gebruiker van het platform hier niet blij mee zal zijn, juist omdat deze gemiddelde gebruiker LinkedIn vooral professioneel wil houden. Een aantal experts uit ook te verwachten dat een aanzienlijk deel van de LinkedIn gebruikers het platform zal verlaten zodra er spelletjes op het netwerk verschijnen. Toch blijft LinkedIn er zelf wel de voordelen van zien.

LinkedIn wil onderlinge competitie stimuleren

Het is nog niet bekend wanneer de spelletjes aan LinkedIn worden toegevoegd, maar LinkedIn heeft wel duidelijk gemaakt wat het doel is. Het platform wil onderlinge competitie tussen bedrijven stimuleren. Zodra de spelletjes aan het netwerk zijn toegevoegd, ontstaat de mogelijkheid voor bedrijven om het tegen elkaar op te nemen. Dit zou, volgens LinkedIn, veel kunnen zeggen over de bedrijven en hun kwaliteiten. Deelnemers aan de spellen kunnen hun scores direct delen op LinkedIn, waardoor het een onderlinge wedstrijd kan worden tussen mensen die voor verschillende bedrijven actief zijn.

Makkelijk zien waar iemand goed in is

Het is dus eigenlijk de bedoeling dat je deel gaat nemen aan de spelletjes op LinkedIn en vervolgens je scores deelt. Hoe meer mensen dit doen, hoe meer mensen hier competitief mee aan de slag gaan. Dit zou betekenen dat meer mensen weer extra tijd gaan besteden op LinkedIn, en dat lijkt ook een belangrijk doel te zijn. Daarnaast zouden de scores van spelletjes het voor recruiters makkelijker maken om te zien waar potentiële kandidaten echt goed in zijn. De spelletjesscores zouden dus ook kunnen bijdragen aan het vinden van de juiste kandidaat voor een specifieke functie.

LinkedIn moet vooral ook professioneel blijven

Volgens velen is het vooral belangrijk dat LinkedIn professioneel blijft. Het toevoegen van spelletjes aan LinkedIn kan heel goed uitpakken voor het netwerk, maar het kan er ook voor zorgen dat vooral veel gebruikers hun account sluiten en elders op zoek gaan naar zakelijke connecties. Een belangrijke vraag is dan ook wel of LinkedIn een slimme zet maakt met deze stap, of juist niet. Wij zijn wel benieuwd naar hoe jij hierover denkt. Is het verstandig om spelletjes aan LinkedIn toe te voegen of niet?

Wil jij LinkedIn zakelijk gebruiken, maar weet je niet hoe? Volg een LinkedIn training bij ons of neem contact met ons op voor advies!