8 Zakelijke doelen op social media; wat is jouw doel?

Dagelijks komen er meer bedrijven bij op social media. Dat is natuurlijk een positieve ontwikkeling, vooral omdat alle bedrijven voordeel kunnen halen uit de inzet van sociale kanalen. We zien dat ieder bedrijf zijn eigen beweegredenen heeft voor het inzetten van social media.

Dit zijn de belangrijkste doelen van Nederlandse bedrijven

Wat doen Nederlandse bedrijven nu precies op social media en welke doelen willen zij hier bereiken? Wij hebben hier eens nader naar gekeken. Wij delen de 8 belangrijkste zakelijke doelen van bedrijven op social media.

1. Aantrekken van nieuwe klanten

De sociale kanalen worden door veel bedrijven ingezet om nieuwe klanten aan te trekken. De doelgroep van het bedrijf is eigenlijk altijd aanwezig op de sociale kanalen. Het is immers zo dat steeds meer mensen gebruik maken van social media. Dit betekent ook dat vrijwel alle doelgroepen tegenwoordig vindbaar zijn – en dus ook benaderbaar zijn – via social media.

2. Aantrekken van nieuwe medewerkers

Bedrijven ervaren soms veel moeite om echt talent aan te trekken. We zien dat social media steeds vaker ingezet wordt om nieuwe medewerkers aan te trekken. Vooral LinkedIn is een populair platform voor het aantrekken van nieuw personeel, maar ook Facebook wordt hier steeds vaker voor ingezet.

3. Controle van bedrijfsimago

Je kunt de sociale kanalen natuurlijk prima gebruiken om een bedrijfsimago op te bouwen, maar we zien ook vaak dat bedrijven de sociale kanalen gebruiken om het bestaande bedrijfsimago te checken. Je kunt altijd controleren hoe er over jouw bedrijf of merk gesproken wordt, waardoor je ook kunt ontdekken hoe je het bedrijfsimago kunt verbeteren.

4. Marktonderzoek en monitoring

Marktonderzoek en monitoring vinden steeds vaker op social media plaats. Logisch, want dit is dé plek waar de markt samenkomt. In welke branche je ook actief bent, social media is eigenlijk onmisbaar als je een gedegen marktonderzoek wilt uitvoeren. Op het vlak van marktonderzoek en monitoring bieden de sociale kanalen steeds meer mogelijkheden aan ondernemers, en het blijkt dat veel bedrijven hier dankbaar gebruik van maken.

5. Relaties opbouwen met klanten

Het wordt steeds gewoner om via social media een goede band op te bouwen met klanten. Dit is dan ook dé plek waar je de interactie aan kunt gaan, waar je écht persoonlijk contact kunt leggen met je klanten, op een laagdrempelige manier. We zien ook dat steeds meer consumenten het heel prettig vinden om via social media in contact te treden met een bedrijf. Het voelt persoonlijk, en daar houdt de consument van vandaag van.

6. Samenwerking met klanten om het productportfolio uit te breiden

Steeds meer bedrijven ontdekken de grote waarde van klantcontact via social media. Zij ontdekken dat het écht luisteren naar klanten goede ideeën oplevert en dat klanten perfect in staat zijn om mee te denken, bijvoorbeeld over het uitbreiden van het productportfolio.

7. Verhoogde bekendheid van het bedrijf/handelsmerk

Het hebben van een goede naamsbekendheid is natuurlijk onmisbaar. Je kunt je verkopen boosten door voortdurend te werken aan het verhogen van de bekendheid van je bedrijfsnaam of handelsmerk. De snelste en meest effectieve manier om je bedrijfsnaam naar buiten te brengen is dan ook social media.

” Bijna 50% van Nederlandse organisaties zetten social media vooral in om hun  naamsbekendheid te vergroten.”

8. Zoekmachineoptimalisatie

De sociale kanalen kunnen ook uitstekend worden ingezet op het gebied van zoekmachineoptimalisatie, ofwel SEO. Wil jij optimaal gevonden worden in de zoekmachines én op social media? Ga er dan slim mee om en besteed op social media aandacht aan SEO om je bereik en je vindbaarheid effectief te verbeteren.

Volg eens een social media training

Sociale kanalen leveren alle ondernemers voordeel op. Hiervoor maakt het niet uit of je een groot of klein bedrijf hebt, of je actief bent in een grote sector of een relatief kleine niche. Wel is het belangrijk dat de sociale kanalen op de juiste manier voor je bedrijf worden ingezet. Wil jij optimaliseren, maar weet je niet hoe? Volg dan eens een social media training bij ons.