5 leuke ideeën voor wedstrijden op social media

Wedstrijden op social media zijn eigenlijk niet meer weg te denken. Al een aantal jaren lang zien we verschillende contests verschijnen op diverse kanalen. Wat wel opvalt is dat de vormgeving van de wedstrijden vaak hetzelfde is. Een bedrijf geeft iets weg aan iedereen die het bericht liket, deelt en een reactie plaatst. In de meeste gevallen zien we bij deze acties een foto van het product dat gewonnen kan worden. Altijd leuk om iets te winnen natuurlijk, maar de wedstrijden zelf zouden best wat aantrekkelijker mogen.

Zorg voor een opvallende social media wedstrijd

Veel social media wedstrijden zien er hetzelfde uit. Natuurlijk, hetgeen dat je kunt winnen is steeds anders, maar zelfs de bijgevoegde tekst kent een vergelijkbare inhoud. Dat kan natuurlijk veel leuker, origineler en dus ook succesvoller! Wij geven je graag een paar leuke ideetjes!

1. Kies eens voor een videowedstrijd

De video gaat een steeds grotere rol spelen op de sociale kanalen. Maak hier eens gebruik van. Net als bij fotowedstrijden kun je je volgers vragen om een ​​creatieve video in te zenden en vervolgens een prijs uit te reiken aan de beste inzending. Je kunt om video’s vragen die laten zien dat mensen jouw product gebruiken, video’s waarin zij hun creativiteit laten zien of zelfs gewoon praten over hun ervaring met jouw bedrijf. Dit bepaal je natuurlijk helemaal zelf.

2. Locatie gebaseerde wedstrijden

Omdat Facebook en andere sociale mediaplatforms, zoals Twitter en Instagram, gebruikers op specifieke locaties laten inchecken kun je die functie ook gebruiken als een wedstrijdkans. Vraag je klanten om in te checken bij jouw bedrijf. Uiteindelijk krijg je zo een mooie groep ‘incheckers’, wat natuurlijk al voordelen biedt. Daarnaast heb je de mogelijkheid om onder deze personen een mooie prijs te verloten.

3. Product aanpassingswedstrijden

Om de creativiteit van je klanten aan te moedigen, kunt je hen vragen om jouw product op de één of andere manier aan te passen als onderdeel van de wedstrijd. Daag mensen uit om eens op een andere manier met jouw product aan de slag te gaan. Om te winnen zullen de beste ideeën tevoorschijn komen. Niet alleen heel leuk om te zien, maar misschien ook wel om er zelf nieuwe inspiratie uit te halen. De beste inzending wint!

4. Trivia-wedstrijden

Een wedstrijd op social media kan ook simpelweg bestaan ​​uit enkele vragen. Stel op Twitter of Facebook een trivia-vraag over jouw bedrijf of over een interessegebied dat jouw volgers aanspreekt. Bied vervolgens een kleine prijs aan degene die de vraag het eerst goed beantwoordt. Het hoeft niet moeilijk te zijn. Het is vooral belangrijk dat iedereen eraan mee kan doen.

5. Raadspellen

Je kunt ook een eenvoudig raadspel opzetten en een prijs toekennen aan de persoon die correct antwoordt of het dichtst in de buurt komt. Stapel bijvoorbeeld een aantal van je producten en vraag je volgers hoeveel producten zij denken te zien. Zo zien we rond de kerstperiode vaker de vraag hoeveel kerstballen er in een vaas of kom zitten, voor het idee. Je kunt er natuurlijk alle kanten mee op.

Zet spelers om in betalende klanten

Veel mensen houden van het meedoen aan social media wedstrijdjes, zeker als er echt iets te winnen valt. Niet al deze mensen zijn ook echt fan van jouw bedrijf, jouw merk of jouw product. Als zij jouw pagina eenmaal volgen voor de wedstrijd, dan is het aan jou om van deze ‘spelers’ betalende klanten te maken. Dit doe je door hen echt meerwaarde te bieden op jouw zakelijke account. Een social media training helpt je om de aandacht van jouw doelgroep te pakken én vast te houden. Schrijf je direct in!