Gen Z en social media: deze statistieken moet je weten!

Gen Z en social media raken steeds meer met elkaar verbonden. We zien steeds meer uitstroom van de millennials en Gen Z neemt het stokje als het ware over. Voor bedrijven betekent dit dat hun aanpak aangepast moet worden. Er moet een jonger publiek worden aangesproken dat heel anders met social media omgaat dat de generatie vóór Gen Z. Het is daarom goed om inzicht te hebben in de relatie tussen Gen Z en social media.

Dit moet je weten over Gen Z en social media

Op social media hebben we op dit moment te maken met een zogenaamd post-pandemisch herstel. Snapchat heeft een onderzoek uitgevoerd, samen met Oxford Economics, naar de rol van Gen Z bij het stimuleren van dit post-pandemisch herstel. Daarnaast werd er ook onderzoek gedaan naar de digitale economie en de impact van Gen Z op marketinginspanningen en wat dit betekent voor de industrie in het algemeen. De belangrijkste resultaten van dit onderzoek werden gedeeld in een rapport. Wij delen graag een aantal belangrijke statistieken uit dit rapport met je.

Gen Z heeft een grote impact op de Nederlandse markt

De voorspelling is dat Gen Z 3,1 biljoen dollar aan uitgaven zal ondersteunen tegen het jaar 2030, waarbij de focus ligt op zes belangrijke markten. Nederland is één van deze markten. Daarnaast behoren ook Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Australië tot deze geselecteerde markten.

Zen G laat AR zeer hard groeien

Als we kijken naar de behoefte van Gen Z, en deze vergelijken met die van millennials, dan zien we dat Gen Z een grotere behoefte heeft aan AR-oplossingen. Dit betekent dat Gen Z ervoor zorgt dat de aandacht voor AR zeer sterk gaat groeien. De verwachting is dat de wereldwijde A-markt volgend jaar (2023) al zal verviervoudigen.

Meer digitale vaardigheden vereist binnen banen

Gen Z wordt ook steeds actiever op social media, zoals op LinkedIn, in het zoeken naar een geschikte baan. Deze generatie komt snel aan het roer te staan. Dit gegeven, samen met de technologie van vandaag en de impact van de coronacrisis, zal de vraag naar vaardigheden veranderen. Dit is nu al merkbaar in diverse vacatures op social media. De meeste banen vereisen tegenwoordig geavanceerde digitale vaardigheden, en deze vaardigheden bezit Gen Z.

Beter inspelen op de vaardigheden van Gen Z

Gen Z heeft heel andere vaardigheden dan de millennials. Als je deze generatie op social media aan wilt spreken, dan is het belangrijk om de focus te leggen op de belangrijkste vaardigheden van Gen Z. Het gaat dan om vaardigheden zoals behendigheid, nieuwsgierigheid, creativiteit, kritisch denken en probleemoplossend vermogen. Deze zaken behoren zonder twijfel tot de natuurlijke sterke punten van Gen Z en vormen de sleutel tot het leggen van een basis voor een goede relatie. Het is belangrijk om Gen Z beter te leren kennen om goed te weten hoe je deze generatie via social media kunt bereiken.

Zorg voor een goede social media strategie

Veel bedrijven hebben een social media strategie die gebaseerd is op millennials. Toch, op dit moment begint de doelgroep voor veel bedrijven steeds meer uit Gen Z te bestaan. Het is daarom belangrijk om je social media strategie opnieuw te ontwikkelen en vorm te geven naar het publiek van nu. Je hebt een goede strategie nodig om succes te bereiken én te behouden. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het ontwikkelen van een sterke social media strategie? Neem dan gerust contact met ons op.