Facebook en Instagram Shopping: wat mag je verwachten?

Facebook en Instagram Shopping moeten nieuwe mogelijkheden gaan bieden aan (online) ondernemers. Al jarenlang worstelt facebook met het idee om winkels te koppelen aan het sociale platform. Echter, het idee kwam nooit echt van de grond. Dat wil zeggen, totdat de coronacrisis om de hoek kwam kijken. De pandemie heeft Facebook namelijk het duwtje in de rug gegeven om er toch mee aan de slag te gaan en ‘shops’ te realiseren voor zowel Facebook als Instagram. Maar wat mogen we er nu precies van verwachten?

Wat kunnen we met Facebook en Instagram Shops?

Facebook heeft de nieuwe Shops functie inmiddels uitgerold. Het sociale platform heeft zelf een duidelijk statement naar buiten gebracht over het doel van de winkels op Facebook. Met Facebook winkels kunnen bedrijven gemakkelijk één online winkel opzetten, waar klanten toegang toe hebben op zowel Facebook als Instagram. Het maken van een Facebook winkel is gratis en eenvoudig. Bedrijven kunnen de producten die ze willen aanbieden uit hun catalogus kiezen.

Vervolgens kiezen zij de look en feel van hun winkel met een omslagafbeelding en accentkleuren die staan voor hun merk. Dit betekent dat elke verkoper, ongeacht grootte of budget, het bedrijf online kan brengen en in contact kan komen met klanten waar en wanneer het hen uitkomt.

Hoe werkt de FB Shop

Facebook is op dit moment aan het uitzoeken welke bedrijven, die al actief zijn op het platform, in aanmerking komen. Deze ondernemingen ontvangen van het platform zelf een link. Deze link brengt hen naar een platform, ‘Shop Builder’, wat een uitbreiding is van de bestaande Facebook tools. Hier kunnen de bedrijven aan de slag om productlijsten te uploaden. Dit kan handmatig worden gedaan, per stuk, maar er kan ook gebruik worden gemaakt van diverse koppelingen. Hierbij kun je denken aan Shopify , BigCommerce, WooCommerce, ChannelAdvisor, CedCommerce, Cafe24 , Tienda Nube en Feedonomics. Op deze manier moet het voor ondernemers niet alleen makkelijk worden gemaakt om een shop in te richten, maar vooral ook snel.

Nog niet beschikbaar voor alle bedrijven

Facebook en Instagram Shopping is vooral ingericht met als doel om het ondernemers makkelijk te maken om winkels te bouwen vanaf een enkel platform. De aanpak is groots en dat betekent dat Facebook niet alle ondernemers tegelijk nieuwe opties kan bieden. Er is dan ook besloten om de eerste opties aan te bieden aan ondernemers wereldwijd die al gebruik maken van Instagram Profile Shops. De komende maanden zullen de toegang en beschikbaarheid steeds verder uitbreiden, zodat steeds meer ondernemers gebruik kunnen maken van Facebook en Instagram Shopping. Bedrijven die nu al in aanmerking komen ontvangen een mail wanneer hun nieuwe shop klaar is om mee aan de slag te gaan.

Het grootste voordeel: direct contact

Consumenten willen steeds vaker online contact opnemen met bedrijven. Het liefst doen zij dit op een zo makkelijk mogelijke manier en dan komen we in deze tijd al snel bij de sociale kanalen uit. Hier houdt Facebook optimaal rekening mee als het gaat om contactmogelijkheden binnen de nieuwe Shopping functie. Klanten kunnen bedrijven berichten sturen via WhatsApp, Messenger en Instagram Direct. Daarnaast is contact vanuit de winkelvermeldingen ook mogelijk. Uiteindelijk is het de bedoeling dat klanten ook vanuit hun Messenger stream aankopen kunnen doen bij bedrijven.

Goed idee voor ondernemers?

Worden Facebook en Instagram Shopping nu écht succesvol? De verwachtingen liggen in elk geval hoog. Het is voor ondernemers nu echt een tijd waarin alle zeilen moeten worden bijgezet en alle kansen moeten met beide handen worden aangegrepen. Niet voor niets heeft Facebook juist nu, in tijden van Covid-19, gezorgd voor een snelle realisatie van Shopping. Wil je de sociale netwerken optimaal inzetten voor je bedrijf? Zorg er dan wel voor dat je precies weet hoe je dit het meest effectief aan kunt pakken. Hiervoor volg je natuurlijk een Facebook training bij ons! Je bent van harte welkom!