Facebook Attribution: wat is het eigenlijk?

Facebook Attribution is een fantastische ontwikkeling voor social media adverteerders, zeggen ze.. Want, wat is het nu eigenlijk en wat kun je ermee? De nieuwe functie van Facebook is in het buitenland al langere tijd onderwerp van het gesprek, maar nu kunnen we er in ons landje ook mee aan de slag. Wat gaan we ermee doen?

Meer inzicht in je prestaties

Facebook heeft eindelijk het nieuwe Attribution dashboard gelanceerd, na een periode van maandenlang testen. Met deze nieuwe functie krijgen adverteerders meer inzicht in de prestaties op Facebook. Hierbij gaat het om de manier waarop elk element presteert, waarbij er ook wordt gekeken naar verkoopbijdragen en vergelijkbare metingen. Uiteindelijk kunnen Facebook adverteerders deze gegevens natuurlijk gebruiken om hun aanpak op het sociale kanaal te optimaliseren.

De lancering van Facebook Attribution

Natuurlijk heeft Facebook het nieuwe dashboard zelf gelanceerd en gepresenteerd, met daarbij de nodige uitleg: “Traditionele tools voor marketingclassificatie, die uitsluitend afhankelijk zijn van cookies en toeschrijving van de laatste klik, geven mogelijk geen volledig beeld van welke delen van de advertenties de bedrijfsresultaten daadwerkelijk bevorderen. Facebook Attribution is een hulpmiddel voor advertentiemeting dat is ontworpen om een completer beeld te geven van de klantreis, zodat je slimmere zakelijke beslissingen kunt nemen.”

Leuk, maar wat kun je nu precies met Attribution?

Je kunt elk element dat je gebruikt op Facebook nauwkeurig volgen, zodat je een helder idee krijgt van de manier waarop Facebook de winstcijfers beïnvloedt. Gegevens uit diverse bronnen worden weergegeven op het dashboard. Zo kun je hier onder meer gegevens vinden uit de Facebook Pixel, uit Facebook Insights, uit offline conversies en app-evenementen. Je ziet dus een duidelijke samenvatting van alle prestaties van activiteiten, weergegeven per week. Daarnaast krijg je ook inzichten in het gebruik van devices en de manier waarop gebruikers converteren. Hier kun je goed op inspelen met je Facebook advertenties.

De sociale ROI bewijzen

Er wordt nog vaak gediscussieerd over de ROI op social media. De discussies worden vooral veroorzaakt doordat niet goed duidelijk is wat nu de werkelijke impact van sociale conversies is, omdat niet helder is waar een Facebook advertentie nu wel en niet aan bijdraagt. Deze discussies kunnen met de komst van Facebook Attrabution worden beëindigd, want het nieuwe dashboard geeft overal antwoord op. Dit is dan ook precies wat Facebook er onder andere mee wilde bereiken, namelijk het leveren van bewijs van de sociale ROI.

Profiteren van een volledige transparantie

Uiteindelijk zorgt Facebook Attribution voor een volledige transparantie in de resultaten en op welke manieren zakelijke resultaten worden gegenereerd via Facebook. Als Facebook adverteerder kun je hier dus effectief op inspelen om meer resultaat te bereiken. Wil jij ook meer bereiken met je Facebook advertenties? Dan is een Facebook training zeker aan te raden.