Een community opbouwen op social media

Een community opbouwen rond je bedrijf is een goed idee. Sterker nog, het wordt een steeds beter idee. Natuurlijk is het altijd goed om bij te houden hoeveel volgers je hebt en hoeveel interactie er ontstaat op basis van jouw posts. Toch, hiermee ben je er nog niet als het gaat om het behalen van steeds meer succes via de sociale kanalen. In het afgelopen jaar is er een stijging geconstateerd van bedrijven die zich richten op community’s. Een community opbouwen rond je bedrijf is helemaal ‘booming’ en het is goed om eens in de wereld van social media community’s te duiken, zodat ook jij er je voordeel mee kunt doen.

Een community opbouwen met specifieke doelen

De soorten doelen die je voor community’s wilt stellen kunnen heel anders aanvoelen dan de algemene groeidoelstellingen voor fans of volgers. Het type community dat je kiest om op te bouwen is natuurlijk van invloed op de statistieken waaraan je jouw succes wilt meten. Wil je een community opbouwen op social media? Dan is het dus vooral heel belangrijk om vooraf goed te kijken naar wat je er precies mee wilt bereiken. Stel heldere doelen, specifiek voor de community rond je bedrijf, en maak op basis hiervan een plan van aanpak.

Welke statistieken houd je bij voor community building?

Een community opbouwen noemen we ook wel community building. Je hebt er altijd een plan voor nodig, waarin onder meer je doelen omschreven staan en waarin je activiteiten worden vastgelegd. Hierbij is het belangrijk om er rekening mee te houden dat community building anders werkt op verschillende platforms. Dat wil zeggen, je kijkt voor ieder platform naar andere statistieken voor het aanbrengen van verbeteringen. Wil je een Slack community opbouwen? Dan kijk je vooral naar het aantal dagelijks actieve gebruikers binnen je community. Kies je voor Twitter? Let dan vooral op hoeveel mensen er bij je Twitter-chats betrokken zijn en in welke mate zij betrokken zijn. Kijk dus naar het aantal deelnemers en de tweets per deelnemer. Wil je een community opbouwen op Facebook? Dan meet je vooral de betrokkenheid, in de vorm van aantal posts, likes en reacties.

Tracking is onmisbaar bij een community opbouwen

Je hebt heldere doelen gesteld voor de opbouw van een community rond je bedrijf. Daarnaast heb je een helder plan en je bent klaar om te gaan. En dan? Dan is het vooral belangrijk om te volgen wat er gebeurt. Tracking is echt onmisbaar als het gaat om het opbouwen van een community. Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken voor het volgen van community building. Voor Twitter kennen we bijvoorbeeld Hashtracking en Keyhole, terwijl we voor Facebook Community Analytics en Grytics kennen. Het is natuurlijk ook mogelijk om gewoon handmatig de resultaten vast te stellen. Op een later moment, als de community groeit, is het vaak wel handig om een goede (betaalde) tool te gebruiken.

Haal meer uit social media voor je bedrijf

Je kunt op veel manieren succes halen uit social media. Een community opbouwen is slechts één optie van velen. Wil jij meer uit je social media activiteiten halen? Volg dan eens een social media training bij ons!