Dit vindt een b2b-marketeer interessant: 5 aandachtspunten

B2b-marketeers hebben het er maar druk mee in deze tijd. Zij moeten focussen op de meest uiteenlopende online activiteiten. Hier maken zij natuurlijk allemaal hun eigen keuzes in. De ene marketeer kiest voor de grootste focus op social media, terwijl de andere marketeer vooral aandacht besteedt aan SEO.

Bezigheden b2b-marketeers

De Nederlandse b2b-marketeers verdelen hun marketingbudgetten nauwkeurig en letten hierbij op de activiteiten die voor het bedrijf het meest succesvol zijn. Wij waren nu eens benieuwd naar waar die b2b-marketeers zich nu precies mee bezighouden. Hieronder delen we onze inzichten.

Display activiteiten 56 procent

Het kleinste deel van de b2b-marketeers legt de focus op display-activiteiten. Het gaat nog om iets meer dan de helft van de marketeers die hier min of meer nog aandacht aan besteedt.

Betaalde zoekresultaten 56 procent

De betaalde zoekresultaten worden steeds minder populair onder de b2b-marketeers. Het is dan ook zo dat betaalde Google-advertenties de kosten flink op kunnen drijven, terwijl het effect van advertenties op social media tegenwoordig veel groter is. Steeds meer mensen slaan de betaalde advertenties in Google bewust over, vooral omdat zij betaalde advertenties minder betrouwbaar achten dan de organische weergaven.

Marketeers doen aan SEO

Dit brengt ons direct bij SEO, ofwel de organische weergaven. Search Engine Optimization blijft wel ongekend populair onder de b2b-marketeers. Maar liefst 78 procent van de marketeers blijft goed actief op het gebied van SEO. Wel is de maniern de  waarop veranderd ilaatste jaren. Zo gaat er minder aandacht uit naar het creëren van landingspagina’s en wordt er juist meer aandacht besteed aan het schrijven van blogs en whitepapers.

Zet social media in

Social media worden steeds aantrekkelijker voor marketeers. Niet vreemd, want de mogelijkheden zijn oneindig en de kosten zijn goed onder controle te houden. Bijna 9 op de 10 marketeers maakt gebruikt van minimaal één sociaal kanaal voor de marketingactiviteiten.

Marketeers focussen op e-mailmarketing

E-mailmarketing blijft toch het focus aandachtspunt van veel marketeers. Maar liefst 93 procent van alle Nederlandse marketeers houdt zich ook bezig met het voeren van activiteiten via de mail. Ook hierin is wel de manier waarop veranderd. Voorheen verzonden marketeers vaak pure reclame via de mail, terwijl er tegenwoordig steeds vaker wordt gekozen voor het verspreiden van een nieuwsbrief.

Social media blijven terrein winnen

Als we kijken naar de statistieken van de afgelopen jaren, dan zien we dat social media steeds meer terrein winnen. Met de nieuwe AVG wet is het ook te verwachten dat de focus op mailactiviteiten zal afnemen. Het zou ons dan ook niet verbazen als social media binnen relatief korte tijd op de eerste plek staan. Een goede voorbereiding is het halve werk. Schrijf je eens in voor één van onze social media trainingen en doe er goed je voordeel mee!