5 dingen die je vooral moet laten op social media

Social media activiteit is belangrijker dan ooit voor bedrijven. Als je nu niet actief bent op social media, dan laat je veel kansen liggen. Jij wilt je bedrijf laten groeien en verder ontwikkelen. Hier heb je echt social media activiteit voor nodig. Gelukkig zijn de meeste bedrijven er intussen mee aan de slag gegaan. Toch zien we dat lang niet ieder bedrijf even succesvol is. Blijven jouw resultaten achter? Dan kan dit te maken hebben met jouw specifieke aanpak.

5 fouten die vaak worden gemaakt op social media

Als je aan de slag gaat met social media, dan is het belangrijk om eerst een plan te maken. Je hebt een goede, slimme en wel doordachte strategie nodig om optimaal succes uit social media activiteiten te halen. De eerste fout die we dan ook vaak voorbij zien komen is dat bedrijven met social media aan de slag gaan zonder een plan te hebben. Dit leidt vaak tot meer fouten. Wij geven je graag inzicht in 5 fouten die vaak worden gemaakt op social media.

1. Te veel reclame maken voor jezelf

Elke post bevat reclame, elke visual bevat reclame en elke tekst staat bomvol promotieleuzen. Niet doen! Mensen die jou volgen op social media, doen dit omdat zij vinden dat je interessante dingen deelt of verwachten dat jij dit gaat doen. Als jij vervolgens alleen maar met reclame strooit, dan ben je jouw volgers sneller kwijt dan dat je ze hebt aangetrokken. Voor reclame op social media kun je het best de 20/80-regel aanhouden, dus 20 procent (subtiele) reclame en 80 procent andere inhoud.

2. Verkeerd reageren op comments

Als je al een tijdje actief bent op social media, dan heb je vast al eens meegemaakt dat een comment niet zo positief is als je graag zou willen. We krijgen er uiteindelijk allemaal wel eens mee te maken. Hoe dit afloopt is vooral afhankelijk van jouw reactie. Reageer je verkeerd op deze comments, zoals gefrustreerd of boos, dan geef je een verkeerd signaal af aan al je volgers. Weet je je emoties in bedwang te houden en reageer je vriendelijk en positief? Dan geeft dit een perfect signaal af aan al je volgers. Jij staat sterk én positief in je schoenen!

3. Te onregelmatig aanwezig zijn

Veel bedrijven die net beginnen met social media zitten bomvol inspiratie. Ze willen van alles delen, maken de mooiste posts en creëren een perfecte sfeer. Een overschot aan inspiratie is van korte duur. Als je al je posts in één keer op social media plaatst, dan raakt je inspiratie uitgeput. Het wordt steeds meer een ‘moeten’ en dit gaat je tegenstaan. Het resulteert vaak in onregelmatig aanwezig zijn en in ‘dode bedrijfsprofielen’. Voorkom dit, doseer je activiteiten juist en blijf actief.

4. Zaken mooier maken dan ze zijn

Een fout die we nog regelmatig zien voorkomen op social media is het mooier voordoen dan iets is. Dit komt voort uit het idee dat alles perfect moet zijn. Weet je dat je juist meer indruk maakt als je laat zien dat niets perfect is? Jouw bedrijf is niet perfect, geen enkel bedrijf is namelijk perfect. Juist als je laat zien dat perfectie niet bestaat maak je indruk en zorg je voor meer verbondenheid, vertrouwen en betrokkenheid. Maak de zaken niet mooier dan ze zijn en je krijgt er juist veel moois voor terug.

5. Beloften doen die je niet kunt nakomen

We zien soms dat het allemaal lekker makkelijk ‘weg tikt’ op social media. Bedrijven doen soms te makkelijk een belofte die zij in de praktijk helemaal niet na kunnen komen. Deze beloften doen zij vaak om aan alle volgers te laten zien hoe goed zij zijn. In de praktijk kan dit makkelijk tegen je gaan werken. Als vervolgens blijkt dat jij je niet – of niet helemaal – aan de belofte kunt houden, dan komt dit ook op social media terecht. Dit wekt altijd discussie op, waardoor het ook lang op social media blijft ronddwalen. Dit wil je niet. Denk na over wat je schrijft en over welke oplossingen je biedt. Beloof geen zaken die je niet waar kunt maken.

Pak social media effectief aan!

Social media succes komt alleen wanneer je het effectief, eerlijk en transparant aanpakt, volgens een slimme strategie. Het is belangrijk om een plan te volgen. Vind je het lastig om een effectieve strategie te ontwikkelen of wil je gewoon meer leren over hoe je meer impact op social media bereikt? Dan nodigen wij je uit om eens een social media training bij ons te volgen.