Debatteren via de nieuwe Facebook app: Forecast

Debatteren en discussiëren, we doen het vaak tegenwoordig. Zeker nu we te maken hebben met de coronacrisis, en alle gevolgen die daarbij horen, voeren we discussie na discussie. Dit doen we niet alleen zelf, maar we volgen natuurlijk ook de debatten van andere partijen. Facebook speelt hierop in, door een nieuwe app te lanceren. Deze app krijgt de naam Forecast.

Wat is Facebook Forecast precies?

Facebook lanceert nieuwe app genaamd ‘Forecast’ voor het hosten van crowdsourced voorspellingen en discussies. De app maakt het makkelijk om te ontdekken welke online discussies en debatten het meeste momentum krijgen. Dit zijn de discussies die mensen graag direct te zien krijgen. Mensen willen direct de verschillende conversaties en trends op social media doorlopen en de app Forecast van Facebook moet dit een stuk makkelijker gaan maken.

Mensen hebben gewoon graag gelijk

Gelijk hebben in een discussie, en een discussie winnen doordat je gelijk hebt, dat geeft je een prettig gevoel. Dit is precies het gevoel dat Facebook je wil gaan geven met de Forecast app. Mensen vinden het zo leuk om gelijk te hebben dat overtuigingen en meningen nu een strijdtoneel zijn geworden, waarbij sommigen op zoek zijn naar alternatieve standpunten en perspectieven waarmee ze zich kunnen afstemmen, om ‘meer gelijk’ te hebben dan wie dan ook. Dit gaat eigenlijk altijd op, zelfs als dat betekent dat je de kennis van vooraanstaande experts moet trotseren. Dit is vooral waar Facebook naar kijkt met de Forecast app. Met Forecast kunnen gebruikers vragen stellen en voorspellingen doen over de toekomst. Hierop kunnen andere gebruikers stemmen en over discussiëren, wat meer inzicht geeft in mogelijke resultaten op basis van gedeelde kennis.

Wat zegt Facebook zelf over Forecast?

Natuurlijk heeft Facebook zelf ook al een boodschap over Forecast naar buiten gebracht. Het sociale netwerk zegt het volgende over deze nieuwste app: “Forecast is een plek om vragen te stellen en in-app-punten te gebruiken om voorspellingen te doen over de toekomst. Alle vragen worden door de community ingediend en vervolgens voor de duidelijkheid gemodereerd, met behulp van de moderatierichtlijnen van Forecast  en de Community-normen van Facebook. Forecast organiseert als het ware mini-debatten, waarbij mensen kunnen voorspellen wat er daarna komt, op basis van vragen die door het moderatieteam zijn goedgekeurd.”

Aantrekkelijk door een in-app puntensysteem

Als er punten te winnen zijn, dan is het per definitie aantrekkelijk. Vanuit dit idee is ook het idee voor Forecast ontstaan. Het in-app puntensysteem werkt uitdagend en nodigt uit om mee te doen. Er worden punten toegewezen aan de gebruikers die de oorspronkelijke vraag heeft gesteld op basis van antwoorden. Daarnaast krijgen de meest populaire antwoorden meer punten toegekend. Gebruikers kunnen ook punten verdienen op basis van hun redenering. Als een gebruiker meer vragen plaatst en de antwoorden goed kan rechtvaardigen, dan zullen ze hun geloofwaardigheid vergroten door middel van hun puntenscore.

Het doel is het delen van kennis

Forecast laat je mogelijk vooral denken aan strijd, aan alles inzetten om gelijk te krijgen. In de basis is dit ook zo, maar Facebook geeft aan dat de app vooral bedoeld is om kennis te delen. Juist door de discussie aan te gaan over het 5G-netwerk of bijvoorbeeld het verloop van COVID-19 komt er veel informatie en kennis vrij. We kunnen veel leren van elkaar en Forecast moet hét platform gaan worden waarop je deze discussies met elkaar aangaat.

Ook interessant voor bedrijven

Forecast wordt uiteindelijk, volgens Facebook, vooral een platform waarop je in contact komt met anderen om te sparren, om ideeën uit te wisselen en om kennis te delen. Dit zorgt voor nieuwe, goede mogelijkheden voor bedrijven die zichzelf als expert neer willen zetten. Wel kan het zijn dat je je hiervoor kwetsbaar op moet stellen, waardoor het belangrijk is om altijd eerst 10 keer na te denken voordat je iets plaatst. Voor nu is het voor bedrijven natuurlijk gewoon beter om op Facebook te focussen. Wil jij meer uit Facebook halen? Wij helpen je graag, bijvoorbeeld door middel van onze Facebook trainingen.