De cultuur op LinkedIn is aan het veranderen

We hebben het jaar 2020 net achter de rug en dat is toch altijd even een moment om terug te kijken op de zaken, ook als het om social media gaat. Het was voor iedereen een bijzonder jaar. Voor LinkedIn was het zeker ook een belangrijk jaar. Het professionele platform heeft LinkedIn Live, Events, Polls en Stories uitgerold. Het komende jaar moeten marketeers niet alleen deze nieuwe functies en content formaten omarmen. Zij moeten ook de cultuuromslag, die ontstaat door de opkomst van thuiswerken op afstand, omarmen.

Conversatie-inhoud wordt belangrijker op LinkedIn

Professionals die op afstand werken houden zich bezig met conversatie-inhoud. Dit doen zij vooral om de teamomgeving na te bootsen, een omgeving die door velen toch wel gemist wordt. Wat de persoonlijke merkkant van LinkedIn betreft, wil je je concentreren op het beheersen van conversatiemarketing. Maak opiniepeilingen waarop jouw doelgroep wil stemmen, stel onweerstaanbare open vragen in updates, deel openhartige foto’s van je werkdag in verhalen of post over het vieren van carrièremijlpalen.

Voor bedrijven wordt LinkedIn echt een gamechanger in 2021

Michaela Alexis, LinkedIn-expert en LinkedIn-maker, voorspelt dat 2021 echt een gamechanger zal zijn voor bedrijven die zeer gefocust zijn op hun LinkedIn pagina. Het LinkedIn-team is op zoek naar manieren om het MKB aan te spreken als nooit tevoren. Er worden nieuwe functies gelanceerd die ondernemers in het MBK helpen een gemeenschap van enthousiaste fans op te bouwen rond de diensten of producten. Veel bedrijven profiteren al van de interactieve nieuwe functies die beschikbaar zijn.

Transparantie gaat een grotere rol spelen

Gesprekken op LinkedIn zijn veelal professionele gesprekken. Hier staat LinkedIn immers ook om bekend. Het is het professionele platform, waar mensen elkaar voor zaken ontmoeten en elkaar voor zaken vinden. Alle openbare gesprekken op LinkedIn waren altijd gericht op openbare, politieke, sociale en economische kwesties. Er vindt nu een verschuiving plaats die professionals en merken dwingt om hun mening te geven en hun waarden te delen. Volgens Michaela Alexis wordt het in 2021 heel belangrijk om transparantie te bieden in je marketinginspanningen. Dit is volgens deze expert dé sleutel tot succes op LinkedIn in 2021.

Wordt LinkedIn dan net als Facebook?

Veel ondernemers halen groot voordeel uit hun activiteiten op LinkedIn. Zij zijn dan ook bang dat LinkedIn minder professioneel zal gaan worden als optimale transparantie en persoonlijkheid juist een grotere rol krijgen. Michaela Alexis helpt bedrijven hun aanwezigheid op LinkedIn onder de knie te krijgen. Ze heeft een cursus, Building Your Empire, op LinkedIn en is de co-auteur van Think Video: Smart Video Marketing and Influencing. Zij maakt duidelijk dat LinkedIn zeker een professioneel platform zal blijven. Het gaat juist om het meebewegen op de verschuivingen die plaatsvinden. We zijn in 2020 allemaal dichter bij elkaar komen te staan, juist omdat dit letterlijk niet meer mogelijk was, en hierdoor wordt de persoonlijke aanpak nu sterker gewaardeerd. Transparantie hoort hier ook bij.

Blijf goed actief op LinkedIn

Voor verreweg de meeste bedrijven is LinkedIn toch wel een onmisbare schakel. Het is niet alleen het platform waarop je kennis en kunde deelt. Je vindt er ook belangrijke samenwerkingsverbanden, interessante connecties en een overload aan kansen. Het advies is daarmee op de eerste plaats: blijf goed actief op LinkedIn. Het tweede advies is: maak gebruik van alle nieuwe LinkedIn opties om meer uit het platform te halen voor je bedrijf. Wil jij ook het maximale uit LinkedIn halen? Volg dan een LinkedIn training bij ons!