PR succes op social media: hoe houd je dat bij?

PR succes op social media? Zeker! PR speelt een belangrijke rol in de marketingstrategieën van bedrijven. In deze marketingstrategieën vinden we natuurlijk ook social media activiteiten terug. Het wordt steeds belangrijker om deze twee zaken niet los van elkaar te zien, maar juist te combineren voor een maximaal bereik. Vaak geldt dat PR een sleutelrol speelt binnen de marketingstrategie en juist dit maakt het makkelijker om via social media relaties op te bouwen met, bijvoorbeeld, relevante publicatiejournalisten. Op die manier krijg je meer vermeldingen en kun je thought leadership in de branche opbouwen. Zo bereik je PR succes op social media en dat helpt je gegarandeerd verder in deze tijd!

Hoe meet je je PR succes op social media?

Het is wel belangrijk om voortdurend je PR succes op social media te meten. Alleen dan weet je waar je kansen liggen, waar je kunt optimaliseren en op welke manieren je het PR succes op sociale kanalen verder kunt uitbreiden. Er zijn meerdere statistieken die je kunt gebruiken. Op de eerste plaats gaat het om je potentieel bereik. Dus, hoeveel mensen zijn er bereikt via jouw PR campagne op social media? Daarnaast let je op het aantal vermeldingen, dus hoeveel mensen delen of praten over jouw posts over thought leadership? Je kunt ook meten op basis van influencers. Hoeveel influencers zijn er en wie zijn de influencers die over jouw artikelen praten? Hoe groot is het belang van deze influencers? Tot slot kijk je goed naar je outreach, dus hoeveel mensen of journalisten stellen via social media vragen over jouw bedrijf?

Het bijhouden van je PR succes op de kanalen

In het begin is het vaak nog goed mogelijk om alles handmatig goed bij te houden, maar wanneer je al eventjes actief bent wordt het lastiger om alle vermeldingen bij te houden. Toch is dit wel belangrijk. Je wilt immers weten hoe het staat met je PR succes op sociale kanalen en welke verbeteropties er nog zijn. Maak dan gebruik van een tool, zoals Mention, om je PR vermeldingen bij te houden. Volg hierbij de volgende stappen:

  1. Maak een lijst van keywords die je wilt volgen
  2. Stel prioriteit pagina’s in. Dit zijn de pagina’s waarvan je een melding wilt ontvangen wanneer zij op social media worden gedeeld.
  3. Selecteer plaatsen waar je Mention bij wilt houden, dus bijvoorbeeld Instagram, Pinterest of Twitter.

Blijf verbeteren voor meer PR succes op social media

Maak je gebruik van Mentions? Als je naar Dashboards > Luisteren gaat, dan kun je de gegevens van de vermeldingen zien. Vanaf hier kun je beginnen met het ontdekken én filteren van de belangrijkste vermeldingen van jouw merk. Je kunt dan steeds verder optimaliseren voor meer PR succes op social media. Natuurlijk zijn er ook vergelijkbare tools die je kunt gebruiken. Wil jij meer uit social media halen? Volg dan zeker ook eens een social media training bij ons!