Contentmapping: wat is het en waarom is het belangrijk?

Contentmapping past perfect binnen een strategie om online bezoekers uiteindelijk om te zetten in betalende klanten. Je krijgt online bezoekers op je website, maar dat betekent niet dat zij ook daadwerkelijk iets kopen. In de meeste gevallen werkt dit niet zo snel. De online bezoekers bekijken je website, doorzoeken de pagina’s, zoeken naar redenen om jou te vertrouwen en naar bronnen die hen helpen om hun doel te bereiken. Het is aan jou om een totaalervaring voor deze online bezoekers te creëren. Contentmapping helpt je hierbij. Met contentmapping kun je gerichte, gepersonaliseerde inhoud maken in elke fase van het koperstraject, waardoor prospects en leads worden gestimuleerd om uiteindelijk tot een aankoopbeslissing te komen.

Wat is contentmapping nu precies?

Contentmapping, of een contentmap, heeft betrekking op het ontwikkelen van een plan om op het juiste moment de juiste content aan te bieden aan de juiste persoon. Een contentmap is eigenlijk een inhoudskaart. Deze houdt rekening met de kenmerken van de persoon die de inhoud gaat consumeren en met hun levenscyclusfase, zodat het beter aansluit bij hun behoeften met de verschillende soorten inhoud die ze bieden. Als jouw bedrijf bijvoorbeeld een geheel nieuwe website bouwt, dan moet je beginnen met het maken van een inhoudskaart op basis van waarom de klant naar jouw pagina gaat. Wanneer klanten naar jouw website komen, op zoek naar een geloofwaardige oplossing die het waard is om voor te betalen, dan zullen ze het bedrijf willen vertrouwen. Het marketingteam kan vervolgens het doel afstemmen om vertrouwen op te bouwen en dit toepassen op hun marketingportfolio.

Contentmapping is een heel proces

Het klinkt misschien eenvoudig om een inhoudskaart te maken, maar dat is het niet. We hebben het hier niet over een werkje van een kwartier, waarbij je manieren bedenkt om de mogelijke kopers op een persoonlijk niveau aan te spreken. Contentmapping is een compleet proces, het proces van het maken van het contentplan dat kopers in verschillende stadia van de klantlevenscyclus aanspreekt. Elk onderdeel van een contentmap is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de koper op een bepaald punt in hun reis, met als uiteindelijk doel hen naar een aankoopbeslissing te leiden. Het is dus belangrijk om er echt de tijd voor te nemen.

Waarom is contentmapping belangrijk?

Eigenlijk is contentmapping belangrijk voor elk bedrijf. Contentmapping helpt je bij het plannen van contentcreatie. Dit ondersteunt het klanttraject en creëert een meer samenhangende en gepersonaliseerde klantervaring. Als het op inhoud aankomt, past één maat zelden iedereen. Ze moeten verschillende doelen dienen, aangezien prospects op zoek zijn naar verschillende informatie naarmate ze verder komen in de reis van de koper. Je moet gediversifieerde inhoud leveren die verschillende onderwerpen behandelt. Dit is nodig om effectief leads te genereren. Het is een goede manier om online bezoekers door de hele klantreis heen te helpen naar het punt van aankoop.

Een strategie voor contentmarketing

Contentmapping kunnen we inschalen onder de strategieën op het gebied van contentmarketing. Voor alle bedrijven, groot en kleiner, is het belangrijk om aan de slag te gaan met contentmarketing. Toch, niet alle vormen van contentmarketing zijn voor elk bedrijf even relevant. Wil jij precies weten hoe jij contentmarketing het best inzet voor jouw specifieke bedrijf? Volg dan eens een contentmarketing training bij ons.