Combineer demografie met psychografie voor buyer persona’s

Het ontwikkelen van een buyer persona is heel belangrijk voor je bedrijf. Wanneer je social media in wilt zetten voor je bedrijf, dan is het belangrijk om optimaal te weten hoe jouw ideale klant eruit ziet. Alleen op basis daarvan kun je al je communicatie via de sociale kanalen perfect inrichten. Probeer je buyer persona altijd zo veel mogelijk te verfijnen, zodat je zorgt voor een maximale focus. Dit betekent dat aandacht voor demografische kenmerken, die het meest gebruikt worden, niet voldoende is.

Demografische kenmerken van de buyer persona

Veel bedrijven ontwikkelen hun buyer persona op basis van demografie. Hierbij kun je denken aan het geslacht van de ideale klant en de leeftijdsgroep. Denk aan mannen tussen de 20 en 30 jaar of aan vrouwen tussen de 40 en 45 jaar. Hier kunnen meer factoren aan toe worden gevoegd, zoals de inkomensgroep. Verdient jouw ideale klant tussen de 20.000 en 40.000 euro per jaar, of denk je meer aan mensen die tussen de 80.000 en 100.000 euro per jaar verdienen? Dit zijn natuurlijk slechts voorbeelden van demografische kenmerken. Al deze kenmerken samen vormen de basis voor de buyer persona waar veel bedrijven mee werken.

De demografische kenmerken zijn niet meer voldoende

We hebben de laatste jaren flink wat veranderingen gezien in de manier waarop consumenten benaderd willen worden. Social media hebben hierin een belangrijke rol gespeeld. De sociale kanalen brengen bedrijven en klanten steeds dichter bij elkaar, waardoor het contact steeds persoonlijker wordt. Gepersonaliseerde communicatie geniet dan ook steeds vaker de voorkeur van consumenten. Dit is een belangrijke factor om rekening mee te houden, ook bij het ontwikkelen van je buyer persona. Je kunt het niet goed persoonlijk maken wanneer je enkel gebruik maakt van demografische kenmerken. Dit is te ‘statisch’, waardoor je jouw ideale klant niet optimaal aan kunt spreken.

Tip: voeg psychografische kenmerken toe!

Wat dan wel, als enkel demografie niet meer voldoende is? Onze tip: voeg goed uitgewerkte psychografische kenmerken toe aan je buyer persona. Waar moet je dan precies aan denken? De belangrijkste factor is persoonlijkheid. Hoe ziet de persoonlijkheid van jouw ideale klant eruit? Dit is natuurlijk veel lastiger te bepalen dan de leeftijdsgroep waarin jouw ideale klant zich bevindt. Toch is het wel de moeite waard om hier eens goed over na te denken. Andere psychografische kenmerken die je mee kunt nemen bij het ontwikkelen van je buyer persona zijn bijvoorbeeld meningen en interesses.

Jouw ideale klant vind je op social media

Het mooie van deze tijd is eigenlijk wel dat je altijd zeker weet dat je jouw doelgroep op één plek treft: op social media! In deze tijd is vrijwel iedereen online actief op de sociale kanalen, dus dit is dé plek waar je altijd een groot deel van je doelgroep aantreft. Het is aan jou om deze personen te traceren en op de juiste manier aan te spreken. Hier heb je de perfecte buyer persona voor nodig, zodat je echt alles af kunt stemmen op het bereiken van jouw ideale klant. In deze tijd ontwikkel je jouw buyer persona vooral voor toepassing op social media. Voor het maximale effect combineer je demografische kenmerken met psychografische kenmerken. Dan is het nog zaak om goed te weten hoe je social media laat spreken voor jouw bedrijf. Kun jij nog wel wat extra kennis gebruiken? Volg dan eens een social media training bij ons!