Tips om meer te verkopen aan je klanten

2015 heeft ons duidelijk laten zien dat we het weer wat beter gaan doen als het om de economie gaat. Ondernemers verkochten meer dan het jaar ervoor, maar wacht zegt dit nu over 2016? Gaat dit jaar nog succesvoller worden, of vallen we een paar treden terug van de ladder naar optimaal succes?

Meer verkopen in 2016

Of 2016 een succesvoller jaar wordt dan 2015, dat heb je natuurlijk voor een deel zelf in handen. Het gaat erom of jij het voor elkaar krijgt om meer te verkopen dan vorig jaar. Hoe ga jij dit jaar meer verkopen aan je klanten dan vorig jaar? Wij geven je enkele handige tips!

1. Het verschil tussen jou en de klant

Als ondernemer weet jij natuurlijk alles van jouw product of dienst. Je kunt er uren over praten, gewoon om te laten zien hoeveel je weet. Vind een klant dit echt interessant? Laten we een voorbeeld nemen; jij bent autoverkoper en je hebt privé een nieuw zonnescherm voor je woning nodig. Zit jij er dan op te wachten dat je alles over een zonnescherm te horen krijgt, van ontwerp tot eindproduct? Waarschijnlijk niet! Doe dit jouw klanten ook niet aan. Vertel ze wat zij willen weten en niet wat jij kwijt wilt. ‘Praatjes’ die klanten daadwerkelijk willen horen verkopen aanzienlijk beter!

2. Welk voordeel heeft de klant?

Spreek in voordelen in plaats van in feiten. Dit scheelt een stuk. Een feit zegt namelijk helemaal niets over wat het de klant oplevert. Een voordeel doet dit uiteraard wel. Als het feit is dat je van een product altijd honderd stuks op voorraad hebt, dan zegt dit de klant helemaal niets. Er kunnen er wel tweehonderd op een dag verkocht worden, waardoor je klant langer moet wachten. Bied in plaats hiervan een voordeel en richt het direct naar de klant. ‘U kunt er al binnen twee werkdagen gebruik van maken.’ Dat klinkt al heel anders, en veel aantrekkelijker voor de klant.

3. Gun het jezelf

Als jij een klant zou zijn, zou jij dan bij jezelf iets kopen? Dat is een goede vraag! Je moet dit natuurlijk met ‘ja’ kunnen beantwoorden. Ben je nog te onzeker, te onhandig of misschien te onwetend? Doe er dan iets aan en vertrouw op je eigen kunnen. Als je het jezelf gunt, dan gunnen anderen het jou ook.

Social media inzetten voor nieuwe klanten

Uiteraard kan social media je ook helpen meer te verkopen aan je klanten in 2016. Je moet alleen even weten hoe je dit effectief aanpakt. Gelukkig ben je ook in 2016 weer van harte welkom om één social media training op maat te volgen!