5 Tips om regionale klanten te trekken via social media

Social media is alleen interessant als je heel Nederland (en misschien zelfs daarbuiten) wilt bereiken, toch? Nee, zeker niet waar. Ook als jij alleen regionaal handelt kan je heel goed je voordeel doen met social media. In dit artikel delen we 5 tips!

Groot in de buurt

Als onderneming die lokaal / regionaal handelt heb je weinig aan landelijke promotie, maar dat betekent niet dat je geen voordeel kunt behalen uit social media. Je moet alleen even weten hoe jij de focus op de regionale klant legt op social media. De volgende 5 tips gaan je zeker helpen.

1. Volg ondernemingen in de buurt

Zoek naar bedrijven die handelen in dezelfde regio als jij en volg hen op Twitter of Facebook. Doe dit niet klakkeloos, maar zorg ervoor dat er wel ergens een link te leggen valt tussen jouw onderneming en het andere bedrijf. Je kunt dit op diverse social media doen.

2. Local Awareness Ads

Adverteren op Facebook kan heel effectief in je eigen omgeving zijn, maar dan moet je wel aandacht besteden aan Local Awareness Ads. Deze tool zorgt ervoor dat mensen in jouw omgeving de advertentie zien, en anderen niet. Het gaat dan om mensen die de locatie delen, en zich binnen jouw regio bevinden, zien jouw regionale ad dus verschijnen.

3. De Twitter Ads

Voor Twitter is er ook zoiets. Je kunt hier geografisch targeten door dit in te stellen in het programma voor Twitter Ads. Je kunt een postcodegebied targeten, maar ook een regio. Door zowel op Facebook als op Twitter aandacht te besteden aan deze instellingen is je lokale bereik al aanzienlijk groter.

4. De Check-ins

Online mond-tot-mond reclame, dat bestaat! Hoe dan? Door mensen te laten inchecken in jouw onderneming. Vraag je klanten, die jouw onderneming daadwerkelijk bezoeken, om op Facebook in te checken. De mensen in de vriendenlijst van deze klanten kunnen dan zien dat zij hebben ingecheckt bij jouw onderneming, en dat is online mond-tot-mond reclame. Heel makkelijk! Je kunt bijvoorbeeld een leuke gadget weggeven, of een korting, aan klanten die dit voor je willen doen.

5. Instagram biedt ook mogelijkheden

Op Instagram heb je ook de mogelijkheid om te targeten als het om je ads gaat, maar je kan er ook nog gebruik maken van hashtags. Een groot voordeel is wel dat deze hashtags vervolgens ook via Facebook Search vindbaar zijn, dus dat is dubbelop succes. Als hashtag kan je bijvoorbeeld plaatsnamen, een regio of een postcode gebruiken.

Aan de slag met social media

Wil je meer lokale klanten via social media, maar weet je niet hoe? Neem dan contact met ons op voor een social media training op maat!