Een blogtitel bedenken? Verwerk de 23 of de 27!

Tiplijstjes, voordelen- en nadelenlijstjes, favorieten en toplijsten… Allemaal populaire zaken in blogs. We maken nu eenmaal graag gebruik van lijstjes, gewoon omdat het makkelijk is om er een interessante blog van te maken. Maar hoe bedenk je nu een originele titel?

Cijfers hebben een magische werking

Als je een titel gaat bedenken voor je blog, dan zet je natuurlijk het onderwerp in de titel. Het is goed om te weten dat een titel met een cijfer het beter doet dan een titel zonder cijfer. Daarbij is het belangrijk dat je het getal daadwerkelijk in cijfers plaatst en niet uitschrijft. ‘De 15 beste zonbestemmingen’ doet het dus aanzienlijk beter dan ‘De beste zonbestemmingen’ of ‘De beste vijftien zonbestemmingen’.

Cijfers vallen beter op

Cijfers doen het goed in titels omdat het de titel eruit laat springen. Verreweg de meeste titels op het net zijn volledig opgebouwd uit woorden. Wanneer er in de Google resultaten dan ineens een titel met een getal verschijnt, dan valt dit direct op en trekt het meer de aandacht.

Gebruik oneven getallen

Content Marketing Institute heeft onderzoek gedaan naar de precieze effecten van getallen in titels. Hieruit bleek dat oneven getallen het beter doen dan de even getallen. Heb je dus een lijstje met 8 zonbestemmingen? Wis er dan eentje of voeg er liefst nog eentje toe. De 7 en de 9 doen het aanzienlijk beter dan de 8. Het verschil is maar liefst 20%!

Liever 23 of 27 dan 25

Met alleen een oneven getal ben je er nog niet als je een blogtekst wilt laten opvallen met een pakkende titel met een getal erin verwerkt. Het heeft allemaal te maken met de psychologie. Mensen denken in hele getallen. Wanneer je 59 voetballen hebt, dan zeg je al snel dat dit er 60 zijn. We denken in tientallen. Dit zorgt ervoor dat mensen die 10 of 20 in een titel zien staan al snel denken dat het maar gewoon uit de lucht gegrepen is, gewoon omdat het wel heel toevallig is dat het er precies 10 of 20 zijn. Dit werkt door in alle even getallen.

Dan komen we uit op de oneven getallen. Waarom zijn 23 en 27 nu beter dan 25? Dit heeft te maken met het feit dat we ook geneigd zijn om in kwartjes te denken. 25 is dus ook ‘wel heel toevallig’ en daarom minder geloofwaardig. Je komt niet ‘toevallig’ uit op 23 of 27. Dan moet de blogtekst wel interessant en vooral ook waar zijn!

Verwerk cijfers in je blogtitel

Probeer in al je titels getallen in te voegen, voor zowel dat een natuurlijk effect heeft. Je kan hier ook aan denken bij het plaatsen van posts op social media, bij het aanmaken van nieuwsbrieven en bijvoorbeeld op je drukwerk. Je bereikt er zeker meer mee, letterlijk!