Besteed jij al aandacht aan de employee journey?

In deze tijd hebben bedrijven de grootste moeite om medewerkers in de wacht te slepen. Het valt niet mee om echt waardevolle medewerkers binnen te halen. Het is misschien nog wel vervelender voor deze bedrijven als de binnengehaalde talenten binnen een jaar weer vertrekken, omdat zij iets beters vinden. Hoe kun je als bedrijf nu effectief talent binnenhalen én aanhouden? Hiervoor is de employee journey ontwikkeld.

De employee journey is heel belangrijk

Steeds meer bedrijven raken bekend met het boek ‘De Employee Journey’, waarin ook aandacht wordt besteed aan hoe dit precies in zijn werk gaat. Het is voor bedrijven dan ook belangrijk om op de juiste wijze aan de slag te gaan met het werven en behouden van goed personeel. Talenten liggen niet voor het oprapen in deze tijd, maar bedrijven hebben deze mensen natuurlijk wel nodig. In de basis gaat het om het in kaart brengen van de contactmomenten tussen het bedrijf en het potentiële talent. Uiteindelijk bestaat de employee journey uit drie belangrijke fases waar wij je graag meer over vertellen.

1. Oriëntatie en sollicitatie

Deze fase draait vooral om het opbouwen van een werkgeversmerk dat de juiste indruk maakt op de talenten die beschikbaar zijn in de markt. Binnen deze fase kunnen twee contactmomenten worden vastgesteld, namelijk de zichtbaarheid en preboarding. Zichtbaarheid is heel belangrijk. Talenten moeten weten dat jij er bent. Dit betekent dat je consistent zichtbaar moet zijn en jouw werkgeversboodschap op een aantrekkelijke wijze overbrengt. Preboarding draait om het vasthouden van de aandacht. Het talent heeft interesse en mag deze interesse niet verliezen tijdens het sollicitatieproces.

Het is dus belangrijk om aan het talent te bevestigen dat het een heel goede keuze is om te solliciteren. Zorg voor een positieve ervaring in alle gevallen, ook wanneer je het talent uiteindelijk zelf afwijst. Dit zorgt er namelijk voor dat het sollicitatieproces toch als positief ervaren wordt door het talent. Niets meer laten horen na een sollicitatiegesprek met het talent is een no-go.

2. Aan de slag bij jouw bedrijf

In deze tweede fase zijn de deuren geopend voor het talent en het talent staat binnen om voor jouw bedrijf aan de slag te gaan. Het is belangrijk om steeds opnieuw aan het talent te bevestigen dat het een juiste keuze is geweest om voor jouw bedrijf te gaan werken. Zorg ervoor dat je werkgeversverhaal daadwerkelijk betekenis krijgt. Het talent moet blij zijn met het werk en zich elke dag opnieuw voor jouw bedrijf willen inzetten. Daar moet jij je voor inzetten.

De eerste 100 dagen, ook wel ‘onboarding’, zijn van groot belang. Deze periode vormt het eerste contactmoment binnen deze tweede fase. Vervolgens komt het contactmoment ‘reboarding’, dat start na de eerste 100 dagen. Zorg ervoor dat het talent ook na deze periode nog altijd de aandacht krijgt die het talent verwacht en verdient.

3. Het nemen van afscheid

Uiteindelijk komt er een moment van afscheid. Het is heel belangrijk om ook de juiste aanpak te hanteren bij het afscheid. Het talent heeft veel voor je bedrijf betekent en verdient een goed, persoonlijk afscheid. Bedenk je dat de laatste indruk die jij als bedrijf maakt op het talent zich vormt tot een herinnering. Als je dit goed aanpakt, dan wordt het talent een ambassadeur voor jouw bedrijf en dat is precies wat je nodig hebt om weer nieuw talent binnen te halen.

Het daadwerkelijke afscheid is het eerste contactmoment. Hierna volgt het tweede contactmoment, in de vorm van alumni activiteiten. Onderhoud het contact met de vertrokken talenten, toon interesse en blijf aandacht geven. Zo gebeurt het vaker dat talenten op een later moment toch weer terugkeren naar het bedrijf.

Je medewerkers zijn je meest waardevolle bezit

Veel bedrijven leggen de focus verkeerd en daardoor wordt het lastig om talenten aan te trekken en vooral om hen ook binnen de poorten te houden. Goede talenten zijn niet of nauwelijks te vervangen. Een computer is dat wel. Bedenk je daarom altijd dat je medewerkers je meest waardevolle bezit zijn. Geef hen de aandacht die zij verdienen en vergroot je eigen kansen op succes.

Gebruik je blogs om vertrouwen te winnen

Blogs zijn een ideale manier om mensen kennis te laten maken met jouw bedrijf, op persoonlijke en ongedwongen wijze. Veel talenten inspecteren de zakelijke website van een bedrijf voor zij besluiten of zij willen solliciteren of niet. De toon / sfeer die in de content gelegd wordt heeft een grote invloed op deze beslissing. Je kunt je blogs dus gebruiken om vertrouwen te winnen, om een sterk werkgeversmerk op te bouwen. Heb jij ook zulke blogs nodig? Dan kun je je blogs laten schrijven door ons.