4 Tips voor een goede sollicitatiebrief
Sollicitatiebrieven worden vaak geschreven met behulp van een voorbeeldbrief op internet. Het voordeel is natuurlijk dat je alles precies goed doet, maar het nadeel is dat je sollicitatiebrief niet origineel genoeg is om eruit te springen. Het risico dat je niets meer hoort, of vanuit vriendelijkheid een mail ontvangt met een directe afwijzing, is dan ook groot. Zonde, zeker als het om jouw droombaan gaat!
Sleep die uitnodiging binnen!
Heb jij al in geen jaren meer een sollicitatiebrief hoeven schrijven en is nu toch echt het moment aangebroken? Of heb je er de laatste tijd juist zoveel geschreven dat ze eigenlijk een beetje standaard aan het worden zijn? Met deze tips vergroot jij jouw kans op een uitnodiging!
1. Waarom nou jij?
Begin je sollicitatiebrief met je kwaliteiten. Deze moeten zo snel mogelijk aan bod komen. Iedereen begint de sollicitatiebrief al met ‘ik werd zo enthousiast van uw advertentie’ of ‘ik wist meteen dat ik op uw advertentie moest reageren’. Fout! Dit leest men al in alle brieven, dus hier moet jij je onderscheiden. Vertel niet dat je enthousiast bent, maar vertel waarom jij enthousiast bent en waarom de organisatie minstens even zo enthousiast over jou zou moeten zijn.
2. Waar gaat de sollicitatiebrief naartoe?
Natuurlijk weet je wel naar welk bedrijf je de sollicitatiebrief stuurt, maar weet je ook wat voor sfeer er heerst binnen dit bedrijf? Hoe gaat men met elkaar om? Hoe communiceert het bedrijf naar eventuele klanten toe? Hier heb je natuurlijk social media voor. Leer meer over de sfeer, de instelling en de manier van communiceren van het bedrijf. Zo weet jij hoe formeel of informeel jouw sollicitatiebrief moet zijn om in de smaak te vallen.
3. Denk langer na over wat je schrijft
Stel dat jij wilt solliciteren op een administratieve functie. Je wilt origineel overkomen, maar je wilt ook geen uren besteden aan het schrijven van je sollicitatiebrief. Je hersenen gaan dan heel snel zinnen bedenken die aantrekkelijk lijken, zoals ‘ik ben de administratieve duizendpoot die u zoekt’ of ‘het administratieve vak kent voor mij geen geheimen’. Deze zinnen komen snel binnen omdat je deze al eerder gelezen hebt, misschien wel in een voorbeeldbrief. Ze lijken dus origineel, maar zijn dit zeker niet. Ze zullen dit vaker lezen. Denk daarom langer na en zorg ervoor dat jouw zinnen echt origineel zijn.
4. Wat heb je bereikt?
Voor een onderneming is het eigenlijk helemaal niet zo interessant welke functies je in het verleden al hebt bekleed. Het is interessanter wat jij in het verleden hebt gedaan om echt resultaat te boeken. Welke resultaten heb jij neergezet? Benoem de resultaten waar jij trots op bent.
Maak gebruik van LinkedIn
Veel ondernemers checken LinkedIn accounts van sollicitanten om een beter, en eerlijker, beeld te krijgen. Maak hier optimaal gebruik van. Wil jij weten hoe? Dan is onze LinkedIn training echt iets voor jou!