3 aandachtspunten bij het posten van inhoud op social media

Het posten van inhoud op social media gaat voor het ene bedrijf als vanzelf, terwijl het andere bedrijf hier met regelmaat mee worstelt. Als je echt succesvol wilt zijn op social media, dan zijn er veel factoren waar je rekening mee moet houden. Denk alleen maar aan de onderwerpen die je aan kunt spreken. Bij veel bedrijven raakt de inspiratiebron zo nu en dan uitgeput. Toch zijn het niet alleen de onderwerpen waarmee je indruk kunt maken op social media. Wie succesvol wil zijn op de sociale kanalen moet met nog veel meer zaken rekening houden.

Waarmee moet je rekening houden op de diverse kanalen?

Het is niet alleen zo dat je rekening moet houden met een aantal belangrijke factoren die voor ieder kanaal gelden. Hierbij denk je bijvoorbeeld aan de kwaliteit van beeldmateriaal en de relevantie van onderwerpen. Het is ook zo dat je rekening moet houden met bepaalde zaken die per sociaal kanaal anders liggen. Wij namen eens drie grote platforms onder de loep om te zien met welke aandachtspunten je te maken hebt.

1. Facebook

Wanneer we kijken naar Facebook, dan zien we dat je hier het best kunt posten op momenten waarop mensen ongericht zijn en niet achter hun bureau zitten. Overdag surfen mensen op Facebook wanneer zij niets anders te doen hebben. Je moet met iets interessants komen om hen over te halen er aandacht aan te besteden. Zorg dus voor pakkende posts en aantrekkelijke visuele media om een grote impact te verkrijgen.

2. Twitter

De demografie van Twitter is meer opgeleid en professioneel, en steeds meer mensen gebruiken het als een bron van nieuws en een manier om contact te maken met een strak samengesteld persoonlijk publiek. Omdat Twitter kort van vorm is en de halfwaardetijd van individuele tweets eindig is, moet je strategie voor Twitter een groter volume inhoud bevatten dan je elders zou gebruiken.

3. Instagram

Bijna 35 procent van de gebruikers van Instagram is tussen de 18 en 30 jaar oud. Meer dan 71 procent van de mensen in deze leeftijdsgroep zegt dat ze Instagram actief gebruiken. Het gebruik van Instagram verloopt veel later dan andere sociale media-apps, met de piektijden na 21.00 uur, dus houd hier rekening mee bij het overwegen van wat en wanneer te posten. Onthoud ook dat Instagram vooral een visuele app is die erg ambitieus is. Visuele content moet natuurlijk eigenlijk altijd van goede kwaliteit zijn als je het op social media wilt gebruiken. Toch is het aan te raden om voor Instagram uitsluitend te kiezen voor visuele content van absolute topkwaliteit.

Post nooit op social media zonder plan

Er is een fout die veel bedrijven maken, of gemaakt hebben in het verleden. We hebben het dan over het posten zonder plan. Social media vragen veel aandacht. Het is belangrijk om precies te weten waar je mee bezig bent en wat je wilt bereiken. Je wordt alleen succesvol op social media als je handelt volgens een effectief social media plan. Kortom, je hebt een social media strategie nodig die aangepast is op jouw bedrijf én jouw doelgroep. Heb je nog geen social media plan en vind je het lastig om deze zelf op te stellen? Wij helpen je natuurlijk graag. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie.