5 tips om je zakelijke blogs te optimaliseren

Zakelijke blogs optimaliseren is altijd een goed idee. Met zakelijke blogs kun je veel bereiken, maar dan is het wel belangrijk dat de blogs aan de juiste voorwaarden voldoen. We zien veel verschillende soorten blogposts voorbij komen van bedrijven, van keurig nette blogs tot een waar rommeltje. Zonde, want als je het goed aanpakt kun je er veel voordeel uit halen. Daarnaast zijn blogs ook nog eens heel makkelijk deelbaar via social media. Maak er dus op een slimme manier gebruik van.

Gebruik deze tips om je blogs te verbeteren

Heb jij ook een actieve blogpagina voor je bedrijf, maar zien je blogs er wat rommelig uit? Met een paar simpele handelingen kun je de zakelijke blogs optimaliseren. Wij geven je graag 5 slimme tips.

1. Maak gebruik van H2 en H3

De H2 en H3 opties zijn er niet voor niets. Maak er gebruik van. De H1 gebruik je voor de titel van je blog. Binnen veel CMS gaat dit eigenlijk vanzelf. De overige H-toepassingen moet je zelf invoegen. Gebruik de H2 voor alinea’s die als belangrijk kunnen worden beschouwd. Dit zijn de hoofdalinea’s die je tekst vormen. Maak je kortere alinea’s als onderdeel van het geheel, zoals deze 5 tips als onderdeel van dit totale blog? Dan gebruik je hiervoor de H3-tag. Het zorgt ervoor dat je blog beter te scannen is, maar ook dat het er gewoon veel beter uitziet.

2. Centreer je afbeeldingen

We zien vaak blogs waarin de afbeeldingen in het ‘wilde weg’ zijn ingevoegd. De ene foto staat links, waardoor de tekst naar rechts is geschoven. We zien foto’s aan de rechterzijde met naar links geschoven tekst. Ja, we zien zelfs foto’s die in het midden staan en de tekst letterlijk onderbreken. Zonde, want het ziet er heel rommelig uit en de tekst wordt veel lastiger te lezen. Centreer al je afbeeldingen om ervoor te zorgen dat de lezer niet steeds de aandacht hoeft te verschuiven. Centreren ziet er ook beter uit bij het vertalen van pc naar mobiele apparaten. Bij opmaakovergangen naar kleine schermen of vensters blijft een gecentreerd beeld centraal staan.

3. Vergeet de alt-tekst bij afbeeldingen niet

Wat vaak wordt vergeten bij afbeeldingen in blogs is het invullen van de alt-tekst. Met alt-tekst van afbeeldingen kunnen zoekmachines, zoals Google, je blogpost beter crawlen en rangschikken dan pagina’s die het element missen. Het leidt lezers ook naar jouw blogpost als je zoekwoorden in de alt-tekst hebt gebruikt waar zij op zoeken. Dit is dus niet direct een ‘schoonheidsoptimalisatie’ van je blog, maar vooral een ‘SEO-dingetje’.

4. Probeer zinnen kort te houden

Het is heel verleidelijk om je blog vol lange zinnen te zetten. Je maakt gebruik van de komma in plaats van een punt. Dit kan er interessant uit zien, maar comfortabel is het niet voor de lezer. Hoe langer de zin, hoe moeilijker het is om deze goed te begrijpen. Bedenk je dat jij kennis en informatie wilt overbrengen naar de lezer. Jij kent de kennis en informatie al. De lezer niet. Hierdoor is een langere zin voor de lezer vaak moeilijker te begrijpen dan voor jou. Plaats eens wat meer punten in plaats van komma’s. Het verbetert de structuur en het voorkomt dat je te veel onnodige details in je blog verwerkt.

5. Voeg altijd goede visuals toe

Als het kan, voeg dan visuals toe aan je blogberichten. In het beste geval kies je voor bewegend beeld, zoals een goede video of een pakkende animatie die aansluit bij het onderwerp. Het is dé ‘afleiding’ die de lezer nodig heeft om even te ademen tussen het lezen van diverse tekstblokken door. Visuals maken je blog direct een stuk interactiever. Daar houden mensen van!

Je zakelijke blogs uitbesteden

Zakelijk bloggen is voor veel bedrijven gewoon lastig. Vind je het moeilijk om je blogs echt goed vorm te geven en ze te laten spreken voor jouw business? Dan kun je het schrijven van je zakelijke blogs uitbesteden. Wij schrijven de blogs graag voor je. Wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.