5 LinkedIn don’ts van nu

LinkedIn verandert. We zien het eigenlijk allemaal gebeuren. Wat ooit een puur professioneel netwerk was, begint nu steeds meer op andere social mediakanalen te lijken. Hierdoor zien we ook steeds meer dingen mis gaan op LinkedIn. De don’ts van een aantal jaren geleden hebben we goed aangepakt, maar we zien nu door alle veranderingen nieuwe don’ts op LinkedIn verschijnen. Daarom brengen wij ze weer eens onder de aandacht.

De belangrijkste don’ts op LinkedIn op dit moment

We zeggen dat we 5 belangrijke don’ts hebben, maar eigenlijk hebben we er 6. Laten we even de belangrijkste aanhalen om mee te beginnen. LinkedIn is geen datingsite. Voornamelijk vrouwen merken dat zij steeds meer berichtjes krijgen van mannen die op privégebied interesse in hen tonen en een afspraakje voor een date willen maken. Een groot deel van de vrouwen voelt zich hier geen ongemakkelijk bij en een kleiner deel geeft aan het platform hierom te zullen verlaten. Natuurlijk mogen we de dames niet helemaal uitvlakken. Ook mannen krijgen berichten van vrouwen. Daarnaast worden er ook wel ‘dating-achtige’ berichten gestuurd naar mensen van hetzelfde geslacht. Hoe dan ook, het is niet de bedoeling. LinkedIn is niet bedoeld om een date te scoren. Een zware ‘don’t’ dus! Laten we kijken naar de volgende 5 don’ts op LinkedIn.

1. Pure opschepperij

Niemand houdt van opscheppers, ook niet op LinkedIn. We zien steeds meer ‘opschepperij’ op LinkedIn voorbij komen en de meesten worden daar niet vrolijk van. Natuurlijk wil je je prestaties delen, maar doe dit op een bescheiden manier. Vermijd overdreven zelfpromotie en blijf dicht bij de feiten. Laat anderen jouw werk erkennen en belonen. Dit voelt niet alleen natuurlijker, maar komt ook geloofwaardiger over. Focus op het delen van waardevolle content en successen die echt bijdragen aan jouw netwerk.

2. Foto’s met hondjes

LinkedIn is geen Facebook of Instagram. We zien steeds meer profielfoto’s met voornamelijk hondjes. Als het even kan heeft het hondje een strikje in het haar. Leuk om te delen met je familie en vrienden, maar niet met je zakelijke connecties. Dit geldt trouwens ook voor profielfoto’s waarop partners, kinderen of andere personen of dieren te zien zijn. Houd je profielfoto professioneel. Gebruik een zakelijke foto waar je alleen op staat. Een professionele uitstraling helpt je serieuzer over te komen bij potentiële werkgevers of zakenpartners. Laat je huisdieren en familieleden op de andere social media zien.

3. Delen van scherpe meningen

Iedereen heeft een mening, maar LinkedIn is niet de plek om deze te delen, vooral niet als het om gevoelige onderwerpen gaat zoals politiek. We zien op LinkedIn steeds meer discussies ontstaat die erg hoog op kunnen lopen en voornamelijk gebaseerd zijn op meningen. Natuurlijk mag je een scherpe mening hebben, maar deze hoef je niet op een professioneel netwerk te delen. Houd je profiel neutraal en professioneel. Het delen van scherpe meningen kan potentiële connecties afschrikken en zelfs je kansen op een baan verminderen. Richt je op onderwerpen die relevant zijn voor je vakgebied en je professionele groei.

4. LinkedIn gebruiken als X of Instagram

LinkedIn is bedoeld voor professionele netwerken, niet voor het delen van persoonlijke verhalen en foto’s. Natuurlijk mag je af en toe iets persoonlijks delen als het relevant is voor je werk, maar doe dit met mate. Te veel privé-inhoud kan je profiel rommelig en onprofessioneel maken. Houd je posts informatief en relevant voor je vakgebied. Deel bijvoorbeeld inzichten uit je werk, interessante artikelen of professionele mijlpalen.

5. Een jarenoude profielfoto gebruiken

Je profielfoto is vaak het eerste wat mensen van je zien op LinkedIn. We zien wel eens profielfoto’s verschijnen die al 10 jaar of zelfs nóg ouder zijn. Dit is niet de bedoeling. Zorg ervoor dat je profielfoto recent is. Een oude foto kan een verkeerd beeld geven van wie je nu bent. Het is belangrijk dat je profielfoto jouw huidige uiterlijk weerspiegelt. Zorg voor een recente, professionele foto die duidelijk en scherp is. Dit laat zien dat je jouw profiel serieus neemt en up-to-date houdt.

Zakelijk voordeel halen uit LinkedIn

LinkedIn is nog steeds het zakelijke netwerk, maar we zien steeds meer privédingetjes verschijnen die het hele professionele gevoel omlaag halen. Wil je zakelijk voordeel halen uit LinkedIn, dan is het belangrijk om bovenstaande don’ts te vermijden. Daarnaast is het belangrijk om het netwerk op de juiste manier voor je te laten spreken. Leer hoe je dit doet door onze LinkedIn training te volgen!