5 blogtips voor meer succes in 2019

Ook in 2019 is het natuurlijk belangrijk om je zakelijke blog lekker actief te houden. Hoe meer blogs je publiceert, hoe beter het voor je bedrijf werkt. Een actief blog is een echte must voor 2019, maar dit was in 2018 natuurlijk ook al het geval. Wel is het zo dat er zaken veranderen als het gaat om de opstelling en inhoud van je blogs.

Optimaliseer je blogs

Van blogtips kun je er natuurlijk niet genoeg hebben! Het is altijd goed om de ontwikkelingen goed in de gaten te houden, want Google staat ook niet stil. Er worden steeds weer andere eisen gesteld aan zakelijke blogs voor een goede ranking. Wij geven je graag 5 slimme blogtips voor 2019.

1. Kies voor longtail keywords

Longtail keywords zijn veel belangrijker om te gebruiken dan de shorttail keywords. Mocht je het verschil niet kennen: longtail keywords zijn zoektermen die bestaan uit 3 of meer worden en shorttail keywords zijn zoektermen die bestaan uit één of twee woorden. Waarom zijn longtail keywords nu zo veel belangrijker? Hier zijn meerdere redenen voor. Op de eerste plaats is het vrijwel onmogelijk om nog indruk te maken met een shorttail keyword. Daar ligt al te veel focus op. Daarnaast is het zo dat je een veel specifieker en kwalitatiever publiek bereikt door gebruik te maken van longtail keywords.

2. Gebruik bulletpoints

Het is goed om bulletpoints toe te voegen aan je zakelijke blogs. Het liefst zet je in de tweede alinea van je blog al een opsomming met bulletpoints. Wellicht is het je al opgevallen, maar Google plaatst tegenwoordig bulletpoint-lijstjes in de zoekresultaten, bovenaan in de organische sectie. Hier kun je dus veel mee winnen als je het slim aanpakt. Meerdere bulletpoint-lijstjes in een blog is altijd goed, maar overdrijf het niet.

3. Schrijf korte alinea’s

Korte alinea’s doen het beter dan lange alinea’s. Dit komt voort vanuit het idee dat mensen geen hele lappen tekst meer willen zien. Een alinea van 3 regels is beter dan een alinea van 20 regels. Probeer je alinea’s te houden op maximaal 10 regels per stuk, en dat is eigenlijk al wat aan de hoge kant. Bedenk je ook dat je een te lange alinea vaak makkelijk op kunt splitsen door een witregel toe te voegen. Het is niet altijd nodig om dan ook een subkop toe te voegen. Voldoende subkoppen in je blog is natuurlijk wel belangrijk.

4. Laat quotes voor je spreken

Het is goed om elementen toe te voegen die je blog wat opbreken. Bedenk je dat bulletpoints niet de enige manier zijn om je blog op te breken. Je kunt ook gebruik maken van afbeeldingen of video’s. Daarnaast zijn quotes een uitstekende manier om voor wat afwisseling in je blog te zorgen. Plaats een quote tussen aanhalingstekens en zet de uitspraak in cursief lettertype. Een witregel voor de quote en een witregel na de quote maken de onderbreking heel aangenaam voor de lezer.

5. Kwaliteit vs kwantiteit

Dan komen we als laatste uit op de battle tussen kwaliteit en kwantiteit. We raken er nooit over uitgesproken. Google wil vooral lange blogs zien, met veel inhoud, maar daarnaast wil Google ook kwaliteit zien, dus waardevolle inhoud. Dit gaat lang niet altijd samen. Als het niet gecombineerd kan worden, waar kies je dan voor? Houd je het op een kort blog met waardevolle inhoud of ga je voor een lang blog met ‘opvulling’ zonder waarde? Het is altijd beter om het dan te houden op de relevante informatie. Een korter blog dus.

Blogs uitbesteden

Er zijn nog altijd veel bedrijven die moeite hebben met het bijhouden van een zakelijk blog. Het ontbreekt aan inspiratie, aan onderwerpen of het schrijven van een blog kost gewoonweg bloed, zweet en tranen. Al snel ontstaat er ‘achterstallig onderhoud’ aan het blog. Dit kun je natuurlijk ook voorkomen door te kiezen voor uitbesteden. Hierin staan wij uiteraard ook graag voor je klaar.