Houd de 20/80 regel aan op social media

Bedrijven pakken de activiteiten op social media allemaal heel verschillend aan. Zo zien we dat er bedrijven zijn die zich vooral of uitsluitend focussen op het plaatsen van online video’s, terwijl andere ondernemingen weer vooral of uitsluitend blogs en whitepapers delen. Je kunt natuurlijk met social media doen wat je zelf wilt, maar je moet wel rekening houden met wat je doelgroep graag van jou ziet.

Social media voor je doelgroep

Een veel gemaakte fout door bedrijven die goed actief willen zijn op social media is het plaatsen van posts die alleen maar gefocust zijn op het bedrijf zelf. Bijna iedere post begint met ‘wij’ of start met een opname van een product. Dit is echt not done. Waarom? Omdat jouw activiteiten op social media niet bedoeld zijn voor je bedrijf. De activiteiten zijn bedoeld voor je doelgroep en daar moet jij je op aanpassen. Doe je dit niet, dan word je tegenwoordig al snel als ‘irritant’ bestempeld en raak je volgers kwijt.

Wat houdt de 20/80 regel in?

Heb je al eens gehoord van de 20/80 regel op social media? Dit geeft de verhouding aan die je aandient te houden met je posts.

20 % is commercieel

De 20 staat voor de commerciële kant. Makkelijk gezegd mag maar 1 op de 5 posts, dus 20 procent, reclame bevatten. Dit kan zijn in de vorm van het promoten van een product of het presenteren van een nieuwe dienst, maar bijvoorbeeld ook het onder de aandacht brengen van acties en aanbiedingen.

80% voor je doelgroep

Dit betekent vanzelfsprekend dat 4 op de 5 posts, dus 80 procent, geen reclame mag bevatten. Deze posts moeten informatief, educatief of bijvoorbeeld vermakelijk zijn. De posts zijn erop gericht een betere band op te bouwen met je doelgroep. Deze posts plaats je vooral voor je doelgroep en niet voor je bedrijf.

Hoeveel reclame is goed?

Er zijn nog altijd bedrijven die denken dat social media alleen bedoeld zijn voor het maken van reclame. Niets is minder waar. Dit was zeker wel het geval toen social media net aan het opstarten waren, maar inmiddels zijn de verwachtingen en behoeften sterk veranderd.

Bedrijven die nu te veel reclame maken op social media raken structureel volgers kwijt. Het is vooral de kennis en expertise die mensen op social media aantrekt en niet meer de reclame. Daarom is het heel verstandig om de 20/80 regel effectief toe te passen op social media.

Altijd een idee voor op social media

Een belangrijk verschil om te onthouden is wel het verschil tussen bedrijf gerelateerde posts en posts met reclame. Veel bedrijven vinden het lastig om als onderneming te posten zonder direct reclame te maken. Toch zijn er meer dan voldoende mogelijkheden. Om je de nodige inspiratie te bieden hebben wij een boekje vol ideeën voor posts voor op social media uitgebracht. Je kunt dit praktische handboek hier bestellen.