16.250 km Elektrisch gereden: mijn ervaringen

Nu ik mijn Volt ruim een half jaar heb, is het tijd voor een uitgebreide review over het rijgedrag, comfort en het verbruik. Ik heb 16.250 km gereden waarvan 12.346 elektrisch en 3.904 km op benzine. Dit is volgens de Chevrolet dealer erg zuinig! Ben je benieuwd naar mijn ervaringen met de Chevrolet Volt? Lees mijn blog hieronder en bekijk de video!

Elektrische review na 16.250 km

In deze onderstaande video deel ik graag mijn ervaringen met de Chevrolet Volt.

Rij ervaring na 16.250 KM

Elektrisch rijden, het is een type aandrijving wat nog redelijk nieuw is in Europa en Nederland. De regering heeft door de belastingvoordelen voor lease rijders en ondernemers zeer aantrekkelijke aanbiedingen kunnen genereren, waarvan ook ik gebruik heb gemaakt. Hiervoor reed ik een Chevrolet Spark BiFuel, die op benzine reed en op gas. De enige overeenkomst wat die met zijn grotere broertje heeft (de Volt) is dat ze beide hetzelfde logo dragen in de grill en het op stuur, maar voor de rest is het echt een wereld van verschil!

Allereerst moet ik gewoon zeggen dat het echt super stil is in de cabine van de Volt, want je hoort in principe geen aandrijving. Alleen wanneer de range extender bijschakelt, hoor je een diepe brom door de auto heengaan. Juist doordat de hele auto zo stil is, valt dit wel erg op en zou dit voor sommige mensen een irritatiepuntje kunnen zijn. Wanneer je een benzine/diesel motor rijdt, voel je continu een brom en daar wen je vrijwel onmiddellijk aan. Uiteindelijk kom je wel over die brom heen en na 5 minuten ben je het vergeten dat hij staat te loeien.

Het interieur

Als er één ding is waar Amerikaanse auto’s niet bepaald bekend om staan (op wegligging na) dan is het meestal de bouwkwaliteit van de interieuren. Ik weet niet of je ooit in een Cadillac, Ford USA, Dodge of iets dergelijks van 10 jaar terug hebt gereden, maar menig bestuurder zal zich afvragen waar ze de plastic kliko’s vandaan halen om het in te auto’s te monteren. Het voelde goedkoop aan, zag er niet uit en voelde zwak aan!

Je kan wel merken dat Amerikanen die kritiek punten behoorlijk aan het wegwerken zijn. Dit is ook te zien in de Chevy Volt! Ik heb zelf de LTZ uitvoering, waarin standaard leren bekleding zit. Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat het echt gewoon top kwaliteit is. Uiteraard is het niet te vergelijken met de leren stoelen uit een Bentley, maar voor een auto van dit formaat en deze prijsklasse heb ik zeker niets om over te bitchen!

De kunstoffen die ze gebruiken op het dashboard, de deuren en de zogenaamde “aanraakpunten”, voelen ook gewoon als kunstoffen die voor europese maatstaven prima zijn. Geen kraakjes, geen rammeltjes en makkelijk schoon te maken. Ook hebben ze witte plastic biezen gebruikt om het interieur een beetje op te vrolijken. Nu heb ik zelf een zwarte exterieur kleur, dus ik vind dit een mooie combinatie.

Ook vind ik het digitale dashboard ontzettend gaaf. Het doet wat meer aan als een gimmick / iPad in plaats van een instrumentarium, maar dat past wel bij het elektrische karakter van de hele auto. Ondanks dat het instrument panel verlicht is met groene en blauwe kleuren, heb ik er geen last van wanneer ik in het donker rijd. Je kunt dit namelijk handmatig dimmen tot jouw gewenste stand, wat ik erg prettig vind want in de meeste auto’s heb je maar 2 standen, licht of donker.

Wegligging

De Chevy Volt heeft een gewicht van bijna 1.800 kg! Dat is voor dit formaat auto (wanneer je het vergelijkt met een diesel/benzine auto met uit dit segment) misschien TE veel. De auto trekt het prima met zijn gecombineerde vermogen van ongeveer 150 PK, maar in tijden waarin auto’s licht moeten zijn/worden om energiezuinig te zijn kan dit eigenlijk gewoon niet. Dit heeft natuurlijk te maken met de loodzware accu’s die in het platform van de Volt verwerkt zijn.

Ik ben zelf niet echt een coureur dus, maar ik kan wel mededelen dat de balans van de auto’s wel gewoon goed is. Ze hebben namelijk het gewicht van de auto naar mijn idee redelijk kunnen verspreiden over de bodemplaat. Zoals de meeste voorwielaangedreven auto’s gaat ook deze auto een keer ondersturen. Op de zomerbanden vind ik dit echt meevallen, maar op winterbanden merk je dat de Volt het beduidend zwaarder heeft om zijn gewicht op hogere snelheden (80+ km/h) op de smallere banden de hoek om te krijgen.

Het sturen gaat licht en ik krijg niet echt veel feedback van wat de voorwielen aan het doen zijn. Dit maakt het wel een lekkere en comfortabele auto op de snelweg en om te parkeren in de steden. Het voelt gewoon solide aan en voor woon/werk verkeer is het niet heel bijzonder, maar gewoon lekker no nonsense! De coureur is misschien beter af met een Tesla model S of Roadster, maar die kost dan ook een paar duiten meer!

Actieradius

Het bereik van de Volt ligt bij mooi weer rond de 70 á 75 kilometer. In de winter, als het rond 0 graden is, dan is het bereik slechts 45 kilometer.

Kosten per kilometer

Na ruim een half jaar in de Volt te hebben gereden heb ik al 16.250 km gehaald. Dit houdt dus in dat ik ongeveer 30.000 km op jaarbasis rijd. En dat is eigenlijk behoorlijk wat. Helemaal als je nagaat dat de volt natuurlijk een volledig elektrische auto is + Range extender. Bij 30 duizend km is het omslagpunt om diesel te rijden in plaats van benzine allang bereikt, dat ligt namelijk om en nabij 20.000 km op jaarbasis (afhankelijk van type auto).

De kosten per km zijn:

Ik heb in totaal 16.250 km gereden, waarvan ik 3904 km op benzine heb gereden waarin ik 244 L benzine heb verbruikt.

De overige 12.346 heb ik volledig elektrisch gereden, en de auto thuis en bij zoveel mogelijk klanten aan de laadpaal gehangen.

In totaal heb ik  1884 KW verbruikt/geladen, wat mij €452.27 heeft gekost. Wanneer ik dit deel door 12346 km, kom ik uit op een km prijs van 0,0366 cent per km. Dit alleen het verbruik dus excl. belastingen, afschrijving, verzekeringen etc.

Als ik nu de totale kosten per km moet uitrekenen dan is dat:
Totale kosten: 395,28 + 452,27 = €847,55 totale reiskosten

€ 847,55 / totaal kilometers = 0,0521 cent per km