Zzp’ers zagen omzet stijgen afgelopen 3 jaar

Sinds 1 juli 2008 zijn zzp’ers verplicht zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel, en dat gaf de KvK nu de mogelijkheid om de omzet van de gemiddelde zzp’er eens nader te inspecteren. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1736 zelfstandigen zonder personeel en over de periode van de afgelopen 3 jaren. Het onderzoek laat zien dat de omzet gelijk bleef bij 42% van de zzp’ers. 21% had te maken met een afnemende omzet en 38% merkte een stijging in de omzet.

Waarom zzp’er?

In het onderzoek werd ook gevraagd naar de reden om te kiezen voor een carrière als zzp’er. 17% van de ondervraagden gaf aan zzp’er te zijn geworden na een dreigende werkloosheid of een grote ontevredenheid binnen de werksfeer. 53% wil beter in staat zijn om bij te dragen aan de maatschappij en 54% wilde beter in staat zijn om privé en werk met elkaar te combineren. Maar liefst 84% is zzp’er geworden om het idee van eigen baas zijn.

1,2 miljoen zzp’ers

Nederland telt 1,2 miljoen zzp’ers, waarvan er ongeveer 900.000 daadwerkelijk fulltime actief zijn als zelfstandige zonder personeel. De Kamer van Koophandel bekeek ook de belangrijkste eigenschappen van de zzp’ers en deelde deze in vijf categorieën in. Tien procent van de zzp’ers wordt door de KvK gezien als potentieel MKB-er, 16% wordt gezien als flexibele zzp’er, 18% kan worden omschreven als parttime vernieuwer, 21% is een ervaren zelfstandige met een drang naar (bedrijfs)continuïteit en 34% kan het best worden omschreven als ambitieuze zzp’er.

Laat je omzet stijgen

Ondernemers kunnen niet zonder social media om optimaal succesvol te zijn, maar zzp’ers hebben in de meeste gevallen echt social media nodig om aan de slag te blijven. Zet social media daarom optimaal in om je omzet te doen stijgen. Wil jij weten hoe je optimaal succes bereikt met social media? Schrijf je dan in voor één van onze social media trainingen.