Zakelijke folder maken: 10 Aandachtspunten!

Een zakelijke folder maken? Printmedia wordt vaak vergeten, maar ook in dit digitale tijdperk – of misschien wel juist in dit digitale tijdperk – is het heel belangrijk om folders in te zetten voor je bedrijf. Belangrijk is het dan wel dat je écht de aandacht weet te trekken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij een folder laat drukken en dat de ontvanger deze direct in de papierbak laat verdwijnen!

Folder maken aandachtspunten

Wij hebben 10 aandachtspunten voor je opgesomd waar je zeker rekening mee moet houden als jij een zakelijke folder gaat maken. Zo maak je gegarandeerd een pakkende zakelijke folder. Als je folder klaar is, dan moet je deze natuurlijk laten drukken. Dit kan eenvoudig en gemakkelijk bij 123Drukken.nl.

1. Goede (sub)koppen

We zien vaak dat folders een titel hebben en vervolgens bedrukt zijn met tekst in dezelfde grootte. Zo wordt de folder niet alleen saai, maar ook snel langdradig. Dit kun je voorkomen door te kiezen voor sterke, pakkende en doeltreffende subkoppen. Kies dus voor een effectieve titel en verwerk meerdere slimme subkoppen in je zakelijke folder.

2. Vergeet je contactinfo niet!

Je mag eigenlijk niet verwachten dat mensen voldoende hebben aan het zien van jouw bedrijfsnaam. Mensen gaan zelf niet op zoek naar je website, je social media accounts of je contactgegevens. Zorg er dus voor dat je deze in je zakelijke folder vermeldt. Geef aan hoe en wanneer je bereikbaar bent.

3. Kies een goede drukken

Om je nieuwe folder optimaal tot haar recht te laten komen, moet je boodschap van het papier spatten! Kies de juiste dikte papier en afwerking. Laat je goed informeren en kijk wat past bij jouw bedrijf. Kies een professionele partij om je folders te drukken.

4. Waarom ben je anders?

Beantwoord in je zakelijke folder de vraag ‘Waarom ben jij anders?’. Dus, wat maakt jou anders dan je grootste concurrenten? Waarin weet jij je te onderscheiden? Welk voordeel vindt de ontvanger bij jou dat niet gevonden kan worden bij een andere partij? Wees hier heel duidelijk over. Consumenten en bedrijven moeten direct zien waarom zij bij jou veel beter af zijn dan bij je concurrent. Ben jij:

  • Goedkoper dan de rest?
  • Heb je een uniek aanbod?
  • Ben je nieuw?
  • Werk je met bijzondere mensen?
  • Ben jij uniek en waarom?

5. Wissel inhoud af

Een zakelijke folder met uitsluitend ‘vlakke tekst’ is niet erg aantrekkelijk. Mensen krijgen al snel het idee dat het erg lang duurt om alles te lezen en alleen al daarom verdwijnt de folder in de papierbak. Dit kun je voorkomen door inhoud goed af te wisselen. Maak gebruik van tekst, van afbeeldingen, van opsommingen en infographics. Zo zijn er meer varianten die je toe kunt passen. Zorg voor voldoende variatie in je zakelijke folder om het interessant te maken.

6. De juiste aanspreekvorm

Laat jij zakelijke folders drukken om rollators en scootmobielen aan te bieden? Dan is de kans groot dat jouw doelgroep graag met ‘u’ aan wordt gesproken. Laat jij een zakelijke folder drukken waarin je schoolspullen promoot? Dan voelt de doelgroep zich mogelijk prettiger wanneer de jij-aanspreekvorm wordt gebruikt. Kortom, ken je doelgroep en pas je communicatie hier zo goed mogelijk op aan.

7. Hoogwaardig fotomateriaal

Fotomateriaal kan veel voor je zakelijke folder doen, maar dan is het wel belangrijk dat de foto’s van optimale kwaliteit zijn. Te kleine foto’s, onscherpe foto’s of foto’s waar je de rechten niet van hebt zijn ‘not done’. Zorg voor goede foto’s van een fotograaf, maak zelf hoogwaardige foto’s of koop de rechten van mooie foto’s. Je kunt ook gebruik maken van stockfoto’s.

8. Zorg voor bewijs

Het is natuurlijk fantastisch dat jij jezelf in je folder presenteert als de beste keuze voor de ontvanger, maar welk bewijs heb je daarvoor? Het is logisch dat jij jezelf de beste in de markt vindt, maar hoe weet de consument of dit wel echt zo is? Lever het nodige bewijs in je zakelijke folder. Dit kun je doen door een aantal recensies van eerdere klanten toe te voegen aan je folder. Testimonials doen het altijd goed.

9. Vergeet je logo niet

Heb je een heel bijzondere bedrijfsnaam? Dan is het nog geen schande als je jouw logo vergeet. Op basis van je bedrijfsnaam zullen mensen je herkennen. Heb jij een bedrijfsnaam die wat algemener is, zoals Janssen Loodgieters, Janssen Bouwbedrijf, Janssen Timmerlieden? Dan is het wel belangrijk dat mensen daadwerkelijk het juiste bedrijf voor zich hebben. Het plaatsen van je logo op de zakelijke folder is dan een absolute must.

10. To the point

Wees ‘to the point’ in je zakelijke folder. Heb jij een fantastisch nieuw product, een geweldige nieuwe dienst of een aanbieding die de ontvanger echt niet mag missen? Wacht dan niet tot het einde van je folder om dit mede te delen. Kom direct ter zake en geef aan waar de folder over gaat. Belangrijk is natuurlijk dat je hierbij direct aangeeft waarom de folder zo interessant is voor de ontvanger. Wees duidelijk over het voordeel voor de ontvanger.

11. Call to action

Laat je een zakelijke folder drukken? Zorg er dan voor dat je de ontvanger een opdracht meegeeft. Dit wil zeggen: zorg ervoor dat de ontvanger weet wat jij van hem of haar verwacht na het bekijken van de folder. Wil je bijvoorbeeld dat de ontvanger zich inschrijft op je nieuwsbrief, een bezoek brengt aan je winkel of een account aanmaakt in je webwinkel? Maak dit dan duidelijk. Dit doe je natuurlijk door het toevoegen van een call to action.

Laat van je horen!

Veel ondernemers hebben het druk en zetten daardoor eerder hun folders, brochures en marketing op een lager pitje. Doe dit vooral niet! Zodra de economie weer een beetje gaat afnemen, dan heb jij een naam opgebouwd in de markt en zullen klanten veel eerder naar jou toekomen!